Praktikertjänst avser att inte förlänga vårdavtalet för Familjeläkarenheten Kolbäck

Praktikertjänst avser att inte förlänga vårdavtalet med Västmanlands läns landsting gällande Familjeläkarenheten Kolbäck när det löper ut vid årsskiftet 2016/2017. Praktikertjänst kommer därefter att avsluta sitt åtagande den 31 mars 2017. Bakgrunden är svårigheter att rekrytera fasta läkare till vårdcentralen.

Kolbäcks vårdcentral startade för omkring 20 år sedan och har idag cirka 5 000 listade patienter, men sedan ett år drivs verksamheten utan ordinarie verksamhetschef och utan fasta läkare.

- Det är naturligtvis ett oerhört tufft beslut att inte förlänga vårdavtalet och jag beklagar verkligen att vi inte lyckats lösa situationen. Vi har vridit och vänt på alla stenar under nästan två år, men inte kunnat hitta en långsiktig lösning för att driva verksamheten vidare, säger Jonas Orve, verksamhetsutvecklare på Praktikertjänst samt tf medicinskt ansvarig på Familjeläkarenheten Kolbäck.

Praktikertjänst har arbetat för att rekrytera fasta läkare under en lång period. Det har även förts diskussioner om att sälja verksamheten, men även det har varit resultatlöst.

- Vi märker att det i många fall är tufft att rekrytera utanför de större tätorterna. Praktikertjänst är ett vårdkooperativ där de kliniskt verksamma äger och driver företaget. Den här affärsmodellen skapar kontinuitet och långsiktighet för våra patienter, men ställer samtidigt krav på ordinarie bemanning, och i det här fallet har vi inte lyckats med rekryteringarna, säger Jonas Orve.

Praktikertjänst för nu en dialog med Västmanlands läns landsting om avvecklingen och alla listade patienter kommer att hållas informerade. Praktikertjänsts övriga sju vårdcentraler inom Västmanlands läns landsting påverkas inte av beslutet.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 1 900 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet. Aktieägarna är tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, läkare, sjukgymnaster, psykoanalytiker/terapeuter, psykologer, sjuksköterskor, barnmorskor, logopeder, arbetsterapeuter, socionomer, kiropraktorer och dietister. Omsättningen är cirka 10 miljarder kronor och antalet medarbetare cirka 9 269. Inom koncernen ingår även ett tjugotal dotterbolag som står för cirka 17 procent av omsättningen.

Bättre vård för bättre liv ▪ www.praktikertjanst.se