Tandläkaren kan förhindra att du blir sjuk

Tandläkaren kan förhindra att du blir sjuk

Hjärtat i fokus på söndag

Hjärtat står i fokus nu på söndag, men hur många har tänkt på att man kan ta hand om sitt hjärta genom att regelbundet besöka tandvården? Sambandet mellan hjärtkärlsjukdom och tandlossningsproblem är idag ett välkänt faktum, så det gäller att sköta om munnen. Och nu går det också att kolla blodtrycket hos tandläkaren

Sedan litet mer än ett år tillbaka finns möjligheten att få sitt blodtryck och blodsocker kontrollerat i samband med den vanliga tandundersökningen hos ett antal av Praktikertjänsts tandläkare. Tanken är att om man upptäcker ett förhöjt blodtryck eller blodsockervärde tidigt, har man mycket bättre förutsättningar att underlätta eller förhindra sjukdom. Eftersom runt 90 % av den vuxna befolkningen besöker tandvården under en tvåårsperiod är det ett perfekt tillfälle

Service och omtanke om patienterna
– Att tandvården erbjuder kontroll av blodtryck och blodsocker kan man se som en service och en omtanke om patienterna. Sätter man in behandling i tid som förbättrad livsstil och medicin när det behövs, så kan det verkligen påverka prognosen, hälsan och livskvalitén, säger Magnus Fritzell, Praktikertjänsttandläkare i Stenungsund, som är en av pionjärerna bland tandläkare som också erbjuder en enklare hälsoscreening.

– Vi har funnit ganska många patienter som hade misstänkt förhöjda både blodtrycks- och blodsockervärden, och har skickat dem vidare till läkare där de sedan fått adekvat behandling, säger Magnus Fritzell, och konstaterar att patienterna är mycket tacksamma. Det gäller inte minst för de patienter där man faktiskt upptäckt sjukdom tidigt och därmed kunnat mildra utvecklingen, eller till och med stoppa den.

En nyligen publicerad studie i amerikanska tandläkartidningen JADA visar också att tandläkarna gärna ställer sina tjänster till förfogande för att bidra till folkhälsan och samma sak gäller i Sverige

Intresserade patienter kan finna en tandläkare som erbjuder kontroll av blodtryck och blodsocker på www.alltomdinatander.se. Pressbilder finns att hämta på www.praktikertjanst.se under Nyheter & press, Hälsosatsningen.

För mer information kontakta:
Annette Birnbaum, Informationsansvarig Praktikertjänst Tandvård, e-post: annette.birnbaum@ptj.se, tfn 08-789 40 49, 070-789 40 49.

Regioner

Inom Praktikertjänst Tandvård finns cirka 1 400 tandläkare, ungefär 50 tandtekniska laboratorier samt några verksamhetsansvariga tandhygienister. Mottagningarna och laboratorierna finns över hela landet. Omsättningen uppgick 2008 till 4,5 miljarder kronor och antalet medarbetare var 5 600. Praktikertjänst AB är Sveriges största privatdrivna tandvårdsföretag där aktieägarna själva arbetar med tandvård. Verksamheten har en producentkooperativ ram. www.tandvard.praktikertjanst.se, www.alltomdinatander.se