Nationell novelltävling för skolelever avgjord

I sjätte upplagan av Prata Om Alkohols årliga novelltävling deltog närmare 1 000 elever från landets högstadie- och gymnasieskolor. Temat för novellerna var ”Ungdom & Alkohol”. Vinnare i högstadie- och gymnasieklassen var Elsa Hellqvist från Heby Skola respektive Nathalie Alexandersson från Kärrtorps gymnasium.

Förstapristagarna vinner vardera 10 000 kronor till klasskassorna och blir publicerade i Prata Om Alkohols årliga novellsamling. En skrift som nu ges ut för sjätte året i rad och som har beställts i över 16 000 exemplar av skolor i hela landet.

Novelltävlingen är en del av skolsatsningen Prata Om Alkohol som syftar till att få ungdomar att avstå från alkohol. Juryn bestående av författare, journalister och pedagoger var mycket imponerad av årets inskickade bidrag.

Per Hazelius, projektledare för Prata Om Alkohol säger,
”Prata Om Alkohol arbetar långsiktigt med att få ungdomar att välja bort alkohol. Novelltävlingen är ett bra exempel på hur skolan kan arbeta hälsofrämjande inom ANDT. Det har även forskningscentrumet SoRAD vid Stockholms Universitet sett och använder nu bland annat tidigare års noveller från tävlingen som underlag i sin forskning inom området.

Nästa år växer novelltävlingen utanför Sveriges gränser och genomförs i samarbete med den danska alkoholförebyggande organisationen GODA. I och med detta dansk-svenska samarbete kommer nästa upplaga av novellsamlingen även finnas på engelska.

Läs vinnarnovellerna på www.prataomalkohol.se
Kontakt Per Hazelius, info@prataomalkohol.se eller 08-410 214 64

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Samtliga pristagare och motiveringar

Förstapristagare - gymnasiet
Författare: Nathalie Alexandersson
Skola: Kärrtorps gymnasium
Lärare: Ulf Tjäder
Motivering: Lågmält och smärtsamt om en förälder som är ser vad han gör men inte förmår att göra något åt det. Det är en konst att författaren lyckas förmedla denna ström av känslor som i tid och rum känns som en minut, för det tar ju inte längre tid att korka upp en flaska, föra upp den till munnen, hälla i sig innehållet och förstöra ännu en kväll för sin älskade familj.

Förstapristagare - högstadiet
Författare: Elsa Hellqvist
Skola: Heby skola (Uppsala län)
Lärare: Angelie Karlsson
Motivering: En träffsäker novell som moget beskriver fenomenet popularitet och dess baksida. Osentimentalt berättad historia som med små medel och ett effektivt bildspråk hämtat ur vardagen målar upp smärtan för ett anhörigoffer.

Andrapristagare - gymnasiet
Författare: Inez Härneman

Skola: Hulebäcksgymnasiet
Lärare: Siw Ivarsson
Motivering: Med svart humor och klart språk gör författaren en kameraåkning genom alkoholens konsekvenser. En medryckande och fint skriven berättelse om svek och brustna förtroenden i alkoholens spår. Om hur en annars så trygg och hemtam miljö helt plötsligt blir scen för en dubbel katastrof. Bra berättargrepp med inledningens och avslutningens fjärrkontroll som kan spola förbi och pausa själva livet. Vem har inte någon gång önskat sig en sådan?

Andrapristagare – högstadiet
Skola: Internationella skolan i Gävle
Författare: Lisa Höglund
Lärare: Anna Eklund
Motivering: En välskriven och verklighetstrogen berättelse som utan stor yttre dramatik skildrar en utsatt flickas känslor av övergivenhet och hopplöshet. Skildringen av flickans reaktion med ilska och avståndstagande till sin alkoholiserade mamma och välmenande men tafatta socialarbetare ger en känsla av äkthet.

Tredjepristagare – gymnasiet
Författare: Isabella Tanevski
Skola: Polhemsgymnasiet
Lärare: Malin Hermin
Motivering: Suggestiv historia med ett effektivt och medryckande driv i språket. Knyter ihop historien skickligt på slutet.

Tredjepristagare - högstadiet
Författare: Wilma Augustsson
Skola: Eketånga Montessoriakola (Halmstad)
Lärare: Liselotte Carlsson
Motivering: Effektivt berättande och sammanhållen form. Språkligt säker och ett rytmiskt sätt att skriva som är väldigt lyckat.

Läs vinnarnovellen på www.prataomalkohol.se
Kontakt: Per Hazelius, per.hazelius@kkm.se eller 08-410 214 64

• novell
  • pristagare
  • skoltävling
  • hälsofrämjande undervisning

Prata Om Alkohol är ett vetenskapligt testat skolprogram framtaget för hälsofrämjande undervisning i skolan och idrotten. Programmet har sedan starten 2006 drivits av utbildningsföretaget Kunskapskraft & Media AB (www.kkm.se) med medel från branschorganisationerna Sprit- och Vinleverantörsföreningen (SVL, www.spritochvinleverantorerna.se) och Sverige Bryggerier (www.sverigesbryggerier.se). Prata Om Alkohols metodmaterial för skolan är idag beställt av 75 % av alla Sveriges högstadier och gymnasier.