Preem med när regeringen kraftsamlar för ett Fossilfritt Sverige

Fr v: Mats Andersson, VD 4:e AP-fonden, Nina Ekelund, programdirektör Hagainitiativet, Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem, Lena Westerholm, miljöchef ABB Sverige och klimat- och miljöminister Åsa Romson.

Regeringen och klimat- och miljöminister Åsa Romson har lanserat initiativet Fossilfritt Sverige inför klimatmötet i Paris. Syftet är att företag får möjlighet att synliggöra sitt klimatarbete. Preem är ett av de första företagen att stödja initiativet.

Regeringen vill att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer med ett energisystem baserat på förnybara energikällor. Idag finns redan många städer, kommuner och företag som visar vägen mot det fossilfria samhället genom ett aktivt klimatarbete. Inför klimatmötet i Paris vill regeringen ge dessa aktörer möjlighet att under ett svenskt paraply demonstrera sitt ledarskap för en internationell publik. Syftet är att visa det pågående arbetet i Sverige och samtidigt utmana andra aktörer och länder att stärka sitt engagemang.

– Det känns självklart att Preem ska vara med i initiativet som rimmar med vår vision och vårt mål att ställa om vår drivmedelsproduktion från fossilt till allt mer förnybart. Vi har kommit en bra bit på väg och vi har mycket att vara stolta över som vi gärna berättar om. Klimatfrågan är en angelägen framtidsfråga och det är viktigt att vi syns i sammanhanget för att kunna vara med och påverka, säger Helene Samuelsson, Kommunikationschef.

Förutom Preem är även ABB Sverige, Fjärde AP-fonden, H&M, Stockholms stad, Göteborg stad, Malmö Stad, Östersund, Uppsala, Växjö, Hagainitiativet och Klimatkommunerna bland de första att stödja initiativet.

De som medverkar i Fossilfritt Sverige ställer sig bakom följande budskap inför Paris:
1. Världen behöver bli fossilfri. Vi ser positivt på att Sverige går före. Det skapar bättre miljö, attraktivare städer och nya möjligheter till jobb.
2. Våra verksamheter ska bidra. Genom att visa upp egna konkreta insatser för minskade klimatutsläpp inom ramen för FN:s Action Agenda demonstrerar vi inför hela världen vår beslutsamhet att agera i närtid.
3. Vi utmanar andra, i Sverige och i världen. Vi välkomnar våra motsvarigheter att ansluta sig, göra egna insatser och att utmana sig själva och oss.

Här finns mer att läsa om initiativet:

• fossilfritt sverige
  • klimatmöte paris