Pressinbjudan: Preem i Almedalen

Under politikerveckan i Almedalen arrangerar och medverkar Preem i flera intressanta seminarier kring bland annat förnybara drivmedel nu och i framtiden, ursprungsmärkning och vårt samarbete med att producera förnybar råvara av förbrukat matfett tillsammans med Ragn-Sells. Välkommen att delta under samtliga seminarier!

TISDAG 30 JUNI:

Bioekonomi - från vision till verkstad
De globala utmaningarna driver på utvecklingen mot en bioekonomi. Sverige har ett bra utgångsläge. Mycket forskning görs idag som kan skapa tillväxt i svensk basindustri, minska CO2-utsläpp och beroendet av importerade råvaror. Hur gör vi för att satsningarna inte ska stanna vid visionen?

Medverkande: Anders Fröberg, Sverigechef, BOREALIS. Sören Eriksson, Preem. Elin Lydahl, Generalsekreterare, TEKO. Karin Emilsson, Senior advisor, Emi Innovation. Moderator: Johan Kuylenstierna, Stockholm Environment Institute.

Arrangör: RISE Research Institutes of Sweden
När: 30/6, 07:45 - 09:15
Plats: Kinbergs plats 3, trädgården

Så snabbt kan vi göra dagens fordonsflotta hållbar och fossilfri, hänger politiken med?Utvecklingen av nya biodrivmedel och fordon går snabbt framåt. Men vad är viktigast; klimatnytta, hållbara bioråvaror eller den tekniska lösningen? Vad är ekonomiskt realiserbart? Näringsliv och politiker om bioekonomi. Ska Sverige ligga i framkant, vad får det kosta och till vilken nytta. Preem och Lantmännen bjuder in till en högaktuell lösningsorienterad debatt mellan forskare, politiker och näringsliv kring nytta, kostnad och handling mot en fossilfri trafik.

Medverkande: Maria Wetterstrand, Ordförande, Regeringens grupp för grön omställning och konkurrenskraft. Erik Brandsma, Generaldirektör, Energimyndigheten, Carl von Schantz, Divisionschef, Lantmännen Energi. Helene Samuelsson, Kommunikationschef Preem. Moderator: Gunnar Sonesson, Diplomat Communications.

Arrangör: Preem och Lantmännen
När: 30/6, 12:00 - 12:45
Plats: Gotlands museum, Strandgatan 14

Hållbar industri ger affärer och lönsamhet
Hållbara produkter och tjänster samt en hållbar produktion blir en allt viktigare förutsättning för framtida affärer och lönsamhet. Ledande svenska industriföretag berättar om hur och varför man producerar och tjänar pengar på hållbara produkter och tjänster.

Medverkande: Per Österström, Gruppchef Transporter, Business Region Göteborg. Anders Fröberg, Platschef, Borealis, David Weiner, Director Government Affairs, Volvo Car Group, Ingrid Bodin, Chef Hållbar Utveckling Preem.

Arrangör: Business Region Göteborg
När: 30/6, kl: 13:00 - 13:45
Plats: Gotlands museum, Strandgatan 14, Miljöaktuellt Arena

ONSDAG 1 JULI:

Leker lika barn bäst?
Bristen på mångfald, i arbetssätt och kultur hämmar innovation och ser inte till den ständigt föränderliga världens möjligheter. Vad händer när vi väljer bort mångfald? Vad finns det för risker med att välja lika? Varför väljer vi ofta lika i slutändan?De samhällsutmaningar vi står inför kräver att företagen tar en mer aktiv roll och under det här seminariet får vi träffa näringslivstoppar som berättar om deras insikter och deras erfarenheter av att välja lika/olika. Vi diskuterar hur rekryteringen går till egentligen och frågar en psykolog om mekanismerna bakom de val vi gör. Medverkar gör representanter från näringsliv bland andra Christian Bjerdén, HR Direktör Preem, rekryteringsföretag samt akademin.

Arrangör: Novamedia Svenska PostkodLotteriet, Reach for Change
När: 1/7 2015 08:30 - 09:30
Plats: Vinäger, restaurang, Hästgatan 4

När alla pratar hållbarhet - hur når man genom bruset?
Syftet är att diskutera det kommunikativa värdet i företags hållbarhetsarbete och hur det förändras i takt med att allt fler företag gör allt mer. Samtidigt som företagen gör mer så ökar också intresset för hållbarhetsfrågor bland den bredare publiken. Det är inte längre bara de hängivna miljökonsumenterna som är potentiell målgrupp. Så frågan är hur man kan nå denna bredare publik med hållbarhetsbudskap, vi kommer att prata både om hur man når ut till konsumenter och till andra relevanta intressentgrupper som t ex potentiella medarbetare.

Medverkande: Andreas Lundgren, kommunikationschef IBM, Björn Larsson, marknadsdirektör Coop och Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem. Moderator: Johannes Zetterlund, seniorkonsult och chef Sustainability på Narva

När: 1/7 kl 9-10, frukost från 8.30
Plats: Mellangatan 1, trädgården

Minskade utsläpp och ökad lönsamhet – är det möjligt?
En nyckelfråga i utvecklingen av klimatneutrala godstransporter är att skala upp och realisera miljöeffektiva lösningar. Lönsamhet är en förutsättning. Vad krävs från politiken för att våga satsa klimatsmart? Samarbetsprojektet Klimatneutrala godstransporter på väg (KNEG), där Preem ingår, arbetar för att halvera klimatpåverkan från en typisk svensk godstransport på väg. Medlemmarna i KNEG representerar några av de största aktörerna inom forskning, näringsliv och myndigheter. Vi presenterar dagens och morgondagens lösningar för klimatneutrala godstransporter och för ett samtal med ledande politiker. Seminariet avslutas med mingel.

Medverkande: Lars Nilsson, Trafikverket. Helene Samuelsson, Preem. Camilla Slunge Dowling, OKQ8. Göran Danielsson, Sveriges Åkeriföretag, Lars Mårtensson, Volvo Lastvagnar. Monica Jadsén Holm, DB Schenker. Urban Wästljung, Scania. Jens Nilsson, Socialdemokraterna. Anders Åkesson, Centerpartiet. Mats Landén, WWF. Anders Schröder, Miljöpartiet. Per-Olof Arnäs, Moderator, Chalmers tekniska högskola.

Arrangör: KNEG- Klimatneutrala godstransporter på väg
När: 1 juli, kl 14–15.45
Plats: Gotlands Museum, Strandgatan 14 i Visby

TORSDAG 2 JULI:

Vägen framåt för klimat- och ursprungsmärkning av bränsle vid pump
Det första större drivmedelsbolaget ursprungsmärker nu sina bränslen. Gör märkningen praktisk skillnad eller är det ett PR-stunt? Ändrar konsumenten beteende när hen får veta att bensinen och dieseln är Putin-rysk? Vad säger konkurrenterna? Vad säger politiken? Efter många års hårt lobbyarbete ursprungsmärker nu det första större drivmedelsbolaget sina bränslen. Kritiken från branschen har dock inte dröjt, kommer det få ringar på vattnet?

Medverkande: Per Östborn, Drivmedelsansvarig, Gröna Bilister. Pia Brühl Hjort, VD, Trollhättan Energi. Stefan Samuelsson, Direktör, St1. Rickard Nordin, Riksdagsledamot, Centern. Emma Wallrup, Riksdagsledamot, Vänsterpartiet. Janine Alm Ericsson, Riksdagsledamot ekonomisk-politisk talesperson, Miljöpartiet, Johanna Grant, Ordförande, Gröna Bilister. Martin Prieto Beaulieu, Styrelseledamot, Gröna Bilister. Gordon Strömfelt, Styrelseledamot, Gröna Bilister. Gunnela Ståhle, Ordförande, Vi Konsumenter, Helene Samuelsson, Kommunikationschef Preem. Moderator: Mattias Goldmann, 2030-Sekretariatet.

Arrangör: Gröna Bilister
Dag:
2/7 2015, kl: 07:00 - 08:00
Plats:
Strandgatan 18, Sjöbergs bakgård

Från fossilt till förnybart
Preem deltar på SPBI:s branschdag som hålls i Spegelsalen på Wisby Hotell. Övergripande tema för dagen är hur branschen arbetar för att ta sig från fossilt till förnybart och vilka viktiga frågeställningar som behöver lyftas i det sammanhanget. Det är även viktigt att ha en global utblick eftersom klimatfrågan och transporter i hög grad är en global fråga och också behöver lösningar som fungerar för fler länder än Sverige. Moderator är Niklas Ekdal.

Arrangör: SPBI
När: 2 juli, kl 9.00–16.15
Plats: Spegelsalen på Wisby Hotell

Utdrag från agendan:

• 10.30–12.00 Övergång från tidigare seminarium till att applicera styrmedelsdiskussionen på dagens situation i praktiken. Hur ser det ut idag och varför? Medverkande är bland andra Maria Wetterstrand, ordförande för Miljömålsberedningen och Ulf Berg M, trafikutskottet. Branschföreträdare kommenterar.
  • 12.00–13.30 Lunch serveras i samband med att företrädare för drivmedelsbolagen finns på plats för att svara på frågor om branschen och sina bolag.
  • 15.00–15.45 Niklas Ekdal frågar ut drivmedelsbranschens VD:ar. Medverkande; Niklas Ekdal journalist, Petter Holland VD Preem, Stefan Samuelsson Direktör stationsverksamheten St1, Camilla Dowling Slunge Hållbarhetschef OKQ8, Carl Von Schantz VD Lantmännen, Helena Fornstedt Direktör kategori drivmedel Statoil, Ulf Svahn VD SPBI.

• Förlustfria cirklar – hur främjar vi innovation och helhetslösningar för återvinning?
    Övergången till en cirkulär ekonomi kräver en förflyttning uppåt i avfallshierarkin. Hur kan vi främja innovationskraften hos landets företag som vill sluta kretsloppet och bidra till miljömålen? Seminariet ger konkret exempel från näringslivet på den innovation och nya samarbeten som växer fram. Företrädare från företag, myndigheter och intresseorganisationer diskuterar hur detta bidrar till att uppfylla våra miljömål och vad som behövs från politiken och näringslivet för att ytterligare stimulera ambitionen att sluta kretsloppet.

Medverkande: Östen Ekengren, Vice VD, IVL Miljöinstitutet. Gunilla Glasare, Chef samhällsbyggnad och tillväxt, SKL. Eva Thörnelöf, Vik Generaldirektör, Naturvårdsverket. Sören Eriksson, Affärsutvecklare, Preem. David Schelin, VD, Ragn-Sells. Ola Alterå, VD, Sustainable Innovation.

Arrangör: Ragn-Sells
    När: 2/7 2015 , kl: 11:30 - 12:30
    Plats: Teaterskeppet, fartyg - Lilla Matsalen, främre däck

• förnybart
    • almedalen
    • preem i almedalen
    • preem evolution drivmedel

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2014 var Preems omsättning 94 miljarder SEK.