Halstabletter, choklad och funktionell dryck årets produkter hos Reitan 2012

Det var stolta vinnare då Reitan Convenience Sweden utsåg Årets Produkter 2012 hos sina tre butikskoncept. På Pressbyrån blev Läkerol Årets produkt, på 7-Eleven var det AloeVera-drycken som drog det längsta strået och på Shell/7-Eleven heter Årets produkt Marabou Loop.

Årets produkt delades ut på Reitan Convenience Swedens årliga leverantörsgala på Berns i Stockholm.

- Det är härligt att se vilken stark effekt ett gott samarbete med våra leverantörer har. Vi kan på så sätt erbjuda precis det våra kunder vill ha och därmed tillsammans skapa försäljningssuccéer, säger Reitan Convenience Swedens VD Magnus Carlsson.

Årets vinnare på Pressbyrån är en leverantör som är snabb med att fånga upp nya trender. LEAF/Cloetta har utökat Läkerolserien med nya trendriktiga lakritssmaker under 2012 och förhandslanseringen på Pressbyrån blev en succé. Nyheterna har lett till att den totala försäljningen av Läkerol har ökat med 21 procent hittills i år.

Hos 7-Eleven är det Vitamin Wells AloeVera-drycken som är årets produkt. Den har på kort tid blivit den funktionella dryck som säljer absolut bäst. Lanseringen av drycken vände en negativ utveckling för funktionella drycker till en positiv utveckling för Vitamin Well.

Kraft Foods innovativa nya chokladprodukt Marabou Loop är den tredje vinnaren. Loop har med sin storlek och prisbild fungerat utmärkt i servicehandeln och hos Shell/7-Eleven. En lyckad förhandslansering skapade stora försäljningsvolymer från start och det är en utveckling som hållt i sig.

- Gemensam för alla tre belönade leverantörer är att de är innovativa och visar på en fingertoppskänsla för vad som fungerar hos konsumenterna. Samtliga dessa lanseringar har blivit succéer direkt, säger Fredrik Larsson som är inköpsdirektör på Reitan Convenience Sweden.

För mer information, kontakta:

Fredrik Larsson, inköpsdirektör på Reitan Convenience Sweden AB

e-mail: fredrik.larsson@reitanservicehandel.se

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och

7-Eleven och har idag verksamhet genom cirka 515 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en enorm framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell innebär att Reitan Convenience driver cirka 110 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2011 var drygt 77miljarder SEK.
För mer information se: www.pressbyran.se, www.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.