Kavat öppnar flaggsskeppsbutik i Kumla

I takt med det ökade intresset för kvalitetsskor samlar nu Kavat sina produktkoncept under ett tak hemma i Kumla. Kavat har under sommaren byggt om sina lokaler och öppnar den 29 augusti ett tempel för skoälskare. Butiken har ett brett sortiment Kavat-skor, men här finns också damskor från Blankens, handgjorda herrskor från Italigente, samt licenstillverkade skor under Oscar Jacobsons varumärke. Kavat har som vision att vara ett internationellt varumärke och VD Magnus Ericson ser den nya satsningen på egen konceptuell inredning, som en viktig pusselbit i det arbetet.

–Nu tar vi hållbarhetsperspektivet på skodon ett steg längre och samlar hela vårt sortiment i en fantastisk skobutik som saknar motstycke i Sverige. Butiken i Kumla ska fungera som ett showroom för vårt sortiment. Tanken på sikt är att delar av koncepten enkelt ska kunna föras över till andra sko- och modebutiker, säger VD Magnus Ericson.

Kavat förädlar sin outletverksamhet samtidigt som de kan visa upp ett brett ordinarie sortiment i säsong under sina respektive produktkoncept. Varumärket har hittat inspiration till butiken i Belgien och tillsammans med Olle Ekberg på Re-create i Malmö tagit fram en ny sorts skobutik med olika avdelningar i en inspirerande miljö. I butiken finns det också en lounge med möjlighet att sitta ner en stund i en trivsam skön miljö. Där planeras också olika kundeventunder året.

–Med den nya butiken hoppas vi kunna skapa en given destination för medvetna skokonsumenter i hela regionen. Att på ett ställe kunna hitta skor till hela familjen i kvaliteter som ligger i linje med de värderingar vi har i vårt företag med klassisk design, kvalitet och miljöansvar, säger Haris Fazlic, vice VD och projektledare för butiken i Kumla.

Den nya flaggskeppsbutiken i Kumla ska vara en välkomnande, fräsch och spännande butik där människor med en modern livsstil kan finna de skoalternativ de söker. En plats där man kan köpa ekologiska barnskor, lokalt producerade vuxenskor i läder från Tärnsjö, handgjorda herrskor från Italien och damskor med känsla av lyx i finaste kalv- och getskinn. Men också en plats där man får enastående service och information om skorna, skötselråd och inspiration kring mode för en medveten och mer hållbar konsumtion. En destination för skor i världsklass.