Pressmeddelande

Brödinstitutet publicerar två broschyrer med fakta om bröd, kost och hälsa

2011-05-24 13:17

Bröd är inte bara ett livsmedel. Det är både tradition och modernt. Det är upplevelser kombinerat med kost och hälsa. Bland det godaste och nyttigaste man kan äta.

För att visa det så startar Brödinstitutet upp igen i samband med en kampanj för att höja kunskapen om bröd. Kampanjen heter Sju myter om bröd och precis som namnet visar handlar den om att ta död på ett antal myter om bröd som finns i samhället och att sprida kunskap om hur nyttigt bröd faktiskt är.

Men syftet är bredare än så.

Idag är fyra av tio svenskar överviktiga. Det är ett stort folkhälsoproblem som alla vi som arbetar med livsmedel har ett ansvar att motverka. Huvudbudskapet är att det viktigaste för folkhälsan är en varierad och nyttig kost i kombination med rörelse och motion.

Det var Brödinstitutet som låg bakom kampanjen ”Ät 6-8 brödskivor om dagen” på 70-talet. En rekommendation som är lika aktuell nu som då. Från och med nu kommer du att se mer av oss. I takt med att vi börjar arbeta mer aktivt med att sprida kunskap om vikten av en sund och varierad kost, där brödet intar en självklar plats tillsammans med andra baslivsmedel. Ingemar Gröön, som under lång tid arbetat med Forsknings- och Utvecklingsfrågor i branschen, kommer att driva arbetet och fungera som Brödinstitutets ansikte utåt.

Du som läser detta är förmodligen en viktig opinionsbildare och är därför en nyckel­person i arbetet för en friskare befolkning. Vi vill, precis som du, se bra, nyttig och god mat i våra butiker, förskolor, skolor och på äldreboenden. Tillsammans med dig vill vi höja kunskapen om vad som är bra mat och på vilket sätt bröd är en viktig del i en varierad kost. Vi hoppas att du vill ta del av vårt material och att du fortsätter att brinna för bra mat.

På Brödinstitutets hemsida www.brodinstitutet.se hittar du mer information om bröd och om oss och det går att ladda ner broschyrerna Brödfakta och 7 myter om bröd digitalt. direktlänken till skrifterna är: http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=2&aktuellt_id=140

Hör gärna av dig kring vad du tycker om det här eller med idéer till eventuella samarbeten.

Kategorisering

Ämnen:
Konsumentfrågor,
Livsmedelsindustrin,
Hälsa, dieter, etc
Tags:
bantning,
livsstil,
brödkultur,
bageri,
kolhydrater,
e-nummer,
tillsatser,
fibrer,
kost,
klimatsmart mat,
hälsa,
brödinstitutet,
bröd

Kommentarer (15)

  • Er frra slogan om antal brödskivor per dag lyckades ni få myndigheterna att ställa sig bakom.
    Denna gång är det uppenbart för oss alla att det är bagare och konditorer som vill sälja mer bröd.
    Numera vet alla dessutom att kolhydrater är en problematisk del av vår kost som sjuka och överviktiga - med stöd av öronbedövande forskning och uppenbar erfarenhet hos tiotusentals svenskar - har all anledning att minska intaget av.
    Så lycka till får man väl säga.

    sofie nilsson - 2011-05-25 08:59

  • Är det så lämpligt att diabetiker och pre-diabetiker äter bröd?

    Pre-diabetiker - 2011-05-25 09:56

  • Jo, det är lämpligt även för diabetiker och prediabetiker att äta bröd. De ska dock vara extra noga med vilken typ av bröd de äter. Det är ok att sticka emellan med ljust bröd ibland för att det är gott men annars bör det vara bröd med lite socker, mycket fiber och fullkorn, hela kärnor och helst med surdeg. Detta ger en bra mättnad, ett ok blodsockersvar (hänger givetvis också ihop med hur mycket man äter), kostfiber och näringsämnen.

    Ingemar Gröön - 2011-05-25 11:04

  • Det kom en kommentar från Josef Boberg. I texten fanns många länkar vilket gjorde texten mycket svår att läsa så istället för att lägga ut den som den är så gör jag så här. Jag har bara tagit bort alla konstiga tecken. Texten är annars så som Josef skrev.
    Hejsan,

    Jag är 70 år LivsErfaren - och har under mitt liv varit en storkonsument av normalkost bl a kolhydrater som bröd, kakor, bullar osv = sådant som kroppen gör om till socker = jag har under hela mitt liv varit GRAVT sockerberoende utan att veta om det.

    För ca 15 månader sedan spolade jag det etablerade sättet att äta - till förmån för LCHF-kost.
    Resultatet av det är att jag idag har en vigör - fysiskt och mentalt - som jag ej har varit i närheten av sedan flera tiotals år tillbaka.

    Hur förklarar ni det ?

    Ingemars kommentar:
    Det är alltid en skillnad mellan kostrekommendationer för en befolkning och vad som fungerar för en enskild individ. Som vuxen får man ta ansvar för sin kost och de konsekvenser det för med sig. LCHF är en bantningskost som visat sig fungera för en snabb viktnedgång men inget jag rekommenderar att man gör till en livsstil. Att vara frisk och må bra i längden hänger inte bara samman med ett lågt blodsockersvar. För det behövs en bred kost med alla de näringsämnen och de kostfiber som kroppen behöver.

    Ingemar Gröön - 2011-05-25 11:15

  • Hej!
    Lite kommentarer till Sofies inlägg.
    Det är inte kolhydraterna som ger oss hälsoproblem, det är helt enkelt så att vi äter för mycket. Enligt statistik från Jordbruksverket har den svenska genomsnittskonsumenten ökat sitt energiintag så mycket från 1980 till 2009 att det skulle behövas en extra månad för att förbruka den energin. Samtidigt rör vi oss allt mindre.
    Det finns många exempel på högkulturer genom historien som varit dominerande i hundratals eller tusentals år (japaner, kineser, sumerer perser, greker romare, maya, azteker o.s.v.) som haft en kolhydratbaserad kost men ändå inte gått under i en fetmaepidemi.

    Ingemar Gröön - 2011-05-25 11:38

  • "Jo, det är lämpligt även för diabetiker och prediabetiker att äta bröd. De ska dock vara extra noga med vilken typ av bröd de äter. Det är ok att sticka emellan med ljust bröd ibland för att det är gott men annars bör det vara bröd med lite socker, mycket fiber och fullkorn, hela kärnor och helst med surdeg. Detta ger en bra mättnad, ett ok blodsockersvar (hänger givetvis också ihop med hur mycket man äter), kostfiber och näringsämnen"

    Jag förstår att du ger detta råd då du är ekonomiskt beroende av att bröd säljer bra. Men att råda en sjuk människa att fortsätta att äta det den blir sjuk av är rent elakt och helt utan moral.
    Pröva själv och ät ett par skivor bröd (vilken sort du än vill och massor med fullkorn) om ditt blodsocker stiger?

    För din information så är det det som diabetiker blir dåliga av, en del måste då ta extra insulin via spruta andra tar hjälp av tabletter..

    Stefan - 2011-05-25 14:53

  • Kommentar till Stefan
    Du är i din fulla rätt att tycka att jag är både elak och omoralisk. Jag håller dock inte med.
    De kostråd vi på brödinstitutet ställer oss bakom är de som förs fram av Livsmedelsverket och Dietisternas Riksförbund. Det är där kompetensen finns i Sverige när det gäller kost- och hälsafrågor. Ni kan ha en annan uppfattning men jag lägger mina ägg i de korgarna.

    ingemar.groon@brodinstitutet.se - 2011-05-25 15:22

  • Ingemar, hur tycker du Livsmedelsverket och dietisterna har lyckats med folkhälsan de senaste 30-40 åren? Har människor under eran av officiella kostråd blivit friskare eller sjukare? Mer eller mindre diabetes? Tjockare eller smalare? Du må tro att kompetensen finns hos ovanstående, men verkligheten säger en annan sak. Antingen är du ignorant eller en hycklare, välj själv.

    David G - 2011-05-26 09:31

  • Det skulle vara intressant med litet vetenskapligt belägg för det ni säger, vilket troligtvis skulle göra själva debatten något mer saklig.

    Yvonne - 2011-05-26 09:42

  • Kommentar till David G.
    Jag är övertygad om att det hade stått bättre till med folkhälsan och förekomst av övervikt om konsumenterna faktiskt följt Livsmedelsverkets kostråd. Det gör vi ju inte. Vi äter fortfarande en för stor andel energiprocent från fett och för lite grönsaker och fullkorn. Folkhälsan styrs av hur folk äter. Inte vad Livsmedelsverket säger. Tyvärr.

    ingemar.groon@brodinstitutet.se - 2011-05-26 10:15

  • Kommentar till Yvonne.
    Det finns massor med forskning som visar på positiva hälsoeffekter av fullkornsprodukter. För den som är intresserad så finns mycket samlat på Livsmedelsverkets hemsida. Se under Pressrum.
    Till exempel:
    WHO-rapport om kolhydrater, fibrer, och fullkorn Ur Livsmedelsverkets nyhetsarkiv 2008-01-16 Kolhydrater i form av fullkornsprodukter, hela frukter, grönsaker och baljväxter kan bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och fetma. Det är några av slutsatserna som redovisas i en rapport från FAO och WHO om hälsoeffekter av kolhydrater. Samtidigt betonas betydelsen av att begränsa intaget av socker från till exempel drycker för att minska risken för övervikt och fetma.

    Ett annat exempel är en studie som publicerades idag:
    Stärkta bevis för att fibrer minskar risken för tarmcancer Ur nyhetsarkivet 2011-05-26 Kommentar till rapport från World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research maj 2011
    Bevisen har stärkts för att hög konsumtion av fiberrik mat minskar risken för tarmcancer. Det visar en ny vetenskaplig genomgång som World Cancer Research Fund (WCRF) och American Institute for Cancer Research har gjort. Genomgången bekräftar också tidigare rön om att risken för tarmcancer minskar om man äter mindre rött kött och charkprodukter.

    Information finns också på www.brodinstitutet.se

    ingemar.groon@brodinstitutet.se - 2011-05-26 13:38

  • Att fibrer är bra för tarmcancer var iofs nytt för mig, men det mesta av de andra genomgångarna har ju blivit motbevisade sedan dess, eller i vissa fall benämnda som att de säger vare sig för eller emot. (Men här sitter jag och diskuterar med någon som jobbar på brödinstitutet, chansen att du kommer hålla med mig offentligt är förmodligen minimal..)

    Yvonne - 2011-05-26 13:53

  • Ingemar, nu låter du precis som en dietist. Frågan du bör ställa dig är varför folk inte äter efter rekommendationerna.

    Fettskräcken du ger uttryck för är på väg bort, att du inte inser det får dig att framstå som ytterligt opåläst. Men vad ska du annars säga, ditt jobb är ju att promota bagare och konditorer. Man biter ju inte den hand som föder en.

    Lite basic info: det är inte fett som gör människor feta och sjuka, det är socker. Alltså allt som blir till socker i tarmarna. Till exempel mjöl och annat stärkelserikt, förutom rent socker. Och man får heller inte tjocktarmscancer av rött kött. Det får man av charkprodukter som innehåller nitriter. Kött har människan ätit i minst 1500000 år. Vore konstigt att man gjorde det om det nu var farligt. Bröd har vi ätit i 10000 år. Och då i form av surdegsbröd, som även om det inte är jättenyttigt inte heller är speciellt farligt. Jäst bröd däremot är ett betydligt nyare påfund, och det är definitivt ohälsosamt. Oavsett hur mycket floskler du kommer med.

    David G - 2011-05-27 12:10

  • Hmm, i flera år har jag försökt banta; käka fullkornsbröd a la viktväktarna och enligt kostcirkeln - med att alltid gå upp i vikt. Desutom fick jag alltid ont i magen av bröd. Surdeg går inte alls....WC: bör ligga inom två meter...så all forskning hit & dit om brödets välsignade egenskaper, ger jag blanka tusan i. Jag vet av 30 års erfarenhet vad den gör med MIN kropp och valet från att sluta med bröd var följdriktigt icke svårt. Så, lyssna på din kropp - inte på science - de går ofta i omaka par ♥

    Lena Buhr - 2011-05-27 21:05

  • Kommentarer till de tre senaste inläggen från Yvonne, David och Lena.

    Yvonne - nej, jag håller inte med dig men jag låter dig komma till tals. WHO-studien är fortfarande stark och inte alls motbevisad.

    David - att säga att kolhydrater blir socker i tarmarna och därmed farligt är att göra det väldigt lätt för sig. I rätt sammanhang är kolhydrater ett näringsämne och det är milsvid skillnad mellan kolhydrater från ett fullkornsbröd och socker från läsk eller godis. Dessutom har ju människan fått kolhydrater från olika källor redan långt innan det fanns bröd på bordet (ja innan det fanns bord också för den delen). Till exempel från rötter, frukt och fröer av olika slag.

    Lena - Bra att du hittat en kost som fungerar för dig. Men bara för att den kosten är rätt för dig så betyder det inte att det är rätt för en annan individ eller för en hel befolkning. Det är stor skillnad mellan kostråd för en individ och generella kostråd för en befolkning. Den enskilda personen kan ju ha besvär som gör att han eller hon får hitta en alternativ kost. Det betyder ju inte sen att den kosten är den rätta för resten av befolkningen.

    ingemar.groon@brodinstitutet.se - 2011-05-29 19:24

Lägg till kommentar