Preventic Future skall kickstarta nya bolag - letar investeringar

Preventic Group med bl a Assistansbolaget i sin portfölj startade i januari 2015. Assistansbolaget rekryterade sina första kunder i januari 2015, och nu ca tolv månader senare har man passerat 100 000 kunder och räknar med att fördubbla dessa siffror redan 2016. Nu startar Preventic Group dotterbolaget Preventic Future och letar efter entreprenörer att satsa på som vill göra samma resa.

Assistansbolagets omsättning uppgick till strax över 30 miljoner kronor redan första året med ett positivt resultat. En del av framgångskonceptet är en noggrann analys av målgrupperna och en väl utarbetad affärsmodell anpassad individuellt till respektive målgrupp. I dotterbolaget Preventic Future vill man nu upprepa succén och använda de lärdomar som gjorts. Lukas Fryklund, VD på Preventic Group förklarar:

”Vi har en väl utarbetad modell som går att applicera på fler olika branscher och affärsidéer och som snabbt gör att man kan få en flygande start. Vi letar nu efter startups och entreprenörer som passar vår kravprofil där har vi mycket goda möjligheter att hjälpa. Vi vill gärna prata om ”kloka pengar”, där vi kan ge rätt entreprenör och affärsidé hela supporten med infrastruktur. Som en del av Preventic Future får du förutom kapital även tillgång till kompetens och resurser inom PR, ekonomi, juridik och marknadsföring och framförallt säljkraft för att snabbt komma ur startblocken. Målet är givetvis att kunna göra samma succéresa som vi har gjort med Assistansbolaget. Vi vill gärna bidra till näringslivet i Helsingborg och Skåne och med det här tror vi att vi kan göra skillnad. Vi kommer att kunna investera i max 3 bolag samtidigt inom ramen för vår satsning, för att verkligen kunna ha rätt fokus.”

Tidigare nu i mars välkomnade företagsacceleratorn Think i Helsingborg 8 nya startups till sitt 12-veckors- program. Accelerator-chefen Johannes Ivarsson kommenterar Preventic Futures satsning så här:

”Vi ser positivt på att Helsingborg hamnar på kartan för den här typen av satsningar. Vi vill att bolagen som kommer till oss på Think skall ha så många intressanta möjligheter som möjligt efter att de lämnar programmet. Ju fler som jobbar mot detta mål, desto bättre blir förutsättningarna för nya spännande bolag att utvecklas.”

Bakom Preventic Group och Preventic Future står flera namnkunniga och erfarna entreprenörer, som kan säkra att de aktuella bolagen får relevant uppbackning: Carl Hegelund, styrelseordförande i Preventic Group med flera framgångsrika bolagsbyggen bakom sig och Lennart Holm, före detta VD på Perstorp AB som bl. a gjort flera framgångsrika börsintroduktioner av bolag. Michael Karlsson, partner på Mannheimer Swartling arbetar i styrelsen för Preventic Group och Preventic Future.

Lukas Fryklund sammanfattar:
”Vi är övertygade om att vi kan hjälpa till att snabbt skapa hållbara bolag, d.v.s bolag som står på egna ben och lever på sin försäljning. Vi letar efter tjänsteföretag utan fysiska produkter med en affär som bygger på en så kallad repetitiv affärsmodell. Vidare skall tjänsten vara färdigutvecklad och enkel att anpassa och exportera till nya geografiska marknader. Sitter man med en startup där dessa kriterier är uppfyllda, så är förutsättningarna bra för vi ska kunna hjälpa entreprenören att utveckla sitt bolag snabbt. Vi har börjat sondera men kommer som sagt endast ha möjlighet att fokusera på 3 bolag åt gången.

Initialt har vi reserverat 3 miljoner kronor under första året med målet att ha gjort minst en investering innan sommaren, under förutsättning att vi hittar rätt bolag att investera i.”

Lukas Fryklund, VD
lukas.fryklund@preventic.se