PR mer jämställt än reklam

Den 11 december 2008 publicerades en artikel i Dagens Nyheter som visar dystra siffror när det gäller jämställdheten inom reklambranschen. Bara 16 procent av de högsta maktpositionerna som vd:ar och byråledare är kvinnor.

PR-branschen är betydligt mer jämställd visar en nygjord undersökning. Studien utgår från siffror hämtade från Svenska PR-företagen, Precis och Konsultguiden där 100 byråer har studerats. Dessa företag representeras av 45 kvinnliga och 55 manliga vd:ar, och omfattar mer än 1600 anställda.

Den största, Citat Journalistgruppen med 130 anställda, har en manlig vd, Henrik Johansson, och Kreab, som är näst störst med 127 anställda, leds av en kvinna, Charlotte Erkhammar. Undersökningen visar att det är fler kvinnliga vd:ar i företag med 5 till 10 anställda.

• De 8 största företagen med 50 till 130 anställda, representeras av 3 kvinnliga och 5 manliga vd:ar.
  • De 24 företagen med 11 till 20 anställda har fördelningen 9 kvinnliga och 15 manliga vd:ar.
  • Bland de 37 företagen med 5 till 10 anställda avviker mönstret. Där är 24 av vd:arna kvinnor mot bara 13 män.

- Public Relations är traditionellt en bransch där många kvinnor är verksamma. En av orsakerna till att fler kvinnor nu också blir höga chefer kan vara ett modernt relationsledarskap, att kvinnor är bra på att skapa trevligt arbetsklimat, där fler får möjlighet att utvecklas och där omsorgen om kunder och medarbetare är viktig, säger Gabriella Finnborg, styrelseledamot i Svenska PR-företagen och själv vd och ägare till Prat PR med 10 anställda.

I brittisk media har det rapporterats att män är något av en utdöende art inom PR. Enligt en undersökning gjord av The Institute of Public Relations (IPR i Storbritannien) så gick andelen kvinnor inom PR från 20 till otroliga 60 procent mellan åren 1987 och 2004.

En av förklaringarna man hänvisar till är att det inom PR är lättare att frilansarbeta eller jobba hemifrån när man skaffar barn och familj och därmed vill ha en mer flexibel arbetstid. Chefredaktören Gidon Freeman på PR Week har också uttryckt att PR kanske till och med skulle ligga närmre den kvinnliga mentaliteten: "PR handlar om att utveckla relationer och hitta sätt att övertyga - något som kvinnor historiskt sätt alltid varit bättre på än män".

Se hela undersökningen på www.svenskaprforetagen.se/

För mer information, kontakta:
Gabriella Finnborg, ledamot i Svenska PR-företagen, vd Prat PR, tel. 0708-64 44 15

• Massmedia

• jämställdhet