4 400 konsumenter i stor julklappsundersökning: Tomten, vi vill ha en LCD-TV i julklapp!”

En platt LCD-TV står överst på önskelistan. Det visar PriceRunners och Metros stora julklappsundersökning 2006. – LCD-TV är utan tvekan den dyraste önskeklappen som toppat listan under de fem år PriceRunner har genomfört julklappsundersökningar. Ett bra tips då för att få julklappsbudgeten att räcka längre är att först prisjämföra innan du köper en LCD-TV. För de mest populära varumärkena kan det skilja hela 12 000 kronor i pris mellan butikerna, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner. PriceRunner, som är Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, har tillsammans med tidningen Metro gjort en stor nätundersökning inför årets julhandel. Det är femte året i rad PriceRunner genomför sin julklappsundersökning. I år deltog drygt 4 400 personer i undersökningen. Undersökningen i korthet: · En platt LCD-TV är årets mest önskade julklapp. · Spelkonsolen Nintendo Wii kommer på andra plats, detta trots att spelkonsolen ännu inte är släppt i Sverige (premiär 8 december). · Resor är den stora nyheten på årets önskelista. · Vi kommer att spendera cirka 2 300 kronor per person på julklappar till familj och vänner. Drygt 11 procent i undersökningen kommer dock att lägga över 5 000 kronor på julklappar. · Männen önskar sig teknikprylar och kvinnorna önskar sig upplevelser och resor. – I år ser vi ett trendbrott i undersökningen med den ”dyra” LCD-TV överst på önskelistan. För att önskan ska bli verklighet innebär det att till exempel en familj kanske måste ”co-handla” och lägga alla julklappspengarna på just ”LCD-TV-klappen” istället för flera julklappar, säger Victor Dahlborg. – Ett bra tips då om man vill förlänga sin julklappsbudget och få råd med flera julklappar är att först prisjämföra innan man ger sig ut i julhandeln. Det skiljer hela 12 000 kronor mellan butikerna för de populäraste varumärkena inom LCD-TV, säger Victor Dahlborg. Om undersökningen Årets julklappsundersökning genomfördes som en nätundersökning på pricerunner.se och metro.se där 4 456 personer svarade på en eller flera frågor kring sitt julklappshandlande. Se bifogat dokument för Årets julklapp-listor, köpråd för LCD-TV och checklista inför julshoppingen. För mer information Victor Dahlborg, Marknadschef Pricerunner, mobil: 0709-25 35 95. Om PriceRunner PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. Cirka 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq:VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com. Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://se.pricerunner.com/pressrum.html.