Dyrare skidresa - i år är Sverige förmånligt

Skidresan är för många svenska familjer en av årets höjdpunkter, samtidigt är det också en stor utgift. Men det går att spara tiotusentals kronor beroende på vart man väljer att resa. PriceRunners årliga internationella skidortsundersökning visar var pengarna räcker längst. Sverige ligger bra till.

Det är fjärde året i rad som PriceRunner, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, jämför priser på olika skidorter. 33 skidorter i 14 länder i Europa, Kanada, USA och Japan ingår i undersökningen. PriceRunner har gått igenom flyg- och boendekostnader men även typiska omkostnader som liftkort, skidhyra, lunch och after ski för en familj på fyra personer.

I år är det betydligt dyrare för svenskar att förlägga skidsemestern i Nordamerika, Japan eller Alperna. Väljer man istället att tillbringa sportlovet i Sverige, eller i gamla östblocket, kan man komma betydligt billigare undan.

- Den kraftiga prisförändringen beror främst på att kronan försvagats rejält gentemot både euron och den amerikanska dollarn. Nu är euron 1 krona och 10 öre dyrare och dollarn hela 1 krona och 60 öre dyrare jämfört med för ett år sedan. Detta innebär att det är mer ekonomiskt för svenska barnfamiljer att semestra på hemmaplan, säger Stefan Karlsson på PriceRunner.

En annan utmärkande avvikelse i jämförelse med förra årets undersökning, är liftkorten som ökat i pris. I den aktuella alpina VM-orten Val d'Isère har priset för en veckas liftkort stigit med 1 400 kronor för en familj med två barn. Familjens totala kostnad för liftkort i år är 7 920 kronor. I exempelvis Åre är kostnaden betydligt blygsammare (4 695 kronor) även om priset ökat något från förra året.

Bulgarien billigast - Japan och Frankrike dyrast
Vill man ha en så billig skidresa som möjligt ska man åka till Tjeckien eller Bulgarien. En veckas skidsemester i bulgariska skidorten Borovets under sportlovet kostar ungefär en tredjedel av vad det kostar att åka till Méribel i Frankrike, som är dyrast i Europa. Niseko i Japan toppar listan som den dyraste orten att resa till, enligt undersökningen.

Undersökningen visar att klassiska franska skidorter som Val d'Isère, Méribel och Courchevel är dyrast i Europa; upp till 75 000 kronor får en familj räkna med att betala för en vecka. Förra året var Nordamerika attraktivt på grund av den låga dollarkursen, men i år lockar priserna kanske inte lika mycket. En vecka i amerikanska Vail kostar i år över 60 000 kronor jämfört med 55 000 kronor förra året.

Sälen ligger prismässigt bäst bland de svenska alternativen med en totalkostnad för två vuxna och två barn på cirka 30 000 kronor. Ser man till bara omkostnaderna på plats så är Vemdalen billigast. Men även Åre är ett prisvärt alternativ. De svenska orternas resekostnader har baserats på buss från Stockholm.

- Priserna i studien är ett medelvärde av priser hämtade från de olika orterna. Den som väljer ett billigare alternativ vad gäller boende, mat och utrustning kommer ner i pris, avslutar Stefan Karlsson.

Här kan du läsa mer och få tips på en billigare semester. Vill du bara se fler priser kollar du här.

Skidort, Omkostnader
Niseko (Japan), 16 932 kr
Vail (USA), 19 915 kr
Jackson Hole (USA), 23 495 kr

Omkostnader inkluderar liftkort, hyra av skidor och snowboard, lunch för hela familjen samt after ski öl för två.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.

Om undersökningen
PriceRunner har jämfört priserna på 33 skidorter i 14 länder i Europa, Kanada, USA och Japan. Priserna är för 2 vuxna och 2 barn i en vecka (sex nätter). I totalpriset ingår flyg, transfer från flygplats till skidort (för svenska skidorter är transportkostnaden baserad på buss från Stockholm), boende familjerum med halvpension, liftkort, skid- och snowboardhyra, lunch och öl på After ski för 2 vuxna. Priserna är baserade på ett snitt från flera källor.

• skidåkning
  • internationell