Emmaljunga störst på barnvagnar hos PriceRunner

Klicken hos PriceRunner visar tydligt att det är Emmaljunga som är ledande på marknaden för barnvagnar. Från juni och framåt har klicken på Emmaljungas barnvagnar dragit iväg från sina konkurrenter ordentligt.

Inom barnvagnar har Emmaljunga under år 2012 fått absolut mest klick hos PriceRunner. Det populära svenska märket som startades 1925 ligger högre än trendiga märken som både Britax och Brio, vilket tyder på en tydlig trend på barnvagnsmarknaden. Lite dyrare märken visar sig fortfarande vara underrepresenterade trots den märkeshets som under de senaste åren härjat kring barnvagnar.

– Det är intressant att se att det skiljer så pass mycket mellan aktörerna. Vad det beror på går bara att spekulera i, kanske vill barnvagnsköparna satsa på svensktillverkat? säger Peter Carlsson, VD på PriceRunner.

Emmaljunga profilerar sig som en barnvagnsutvecklare som alltid sätter barnet i fokus när det kommer till att ta fram nya vagnar, de använder ord som säkerhet, komfort, funktion och hållbarhet när de beskriver sig själva och alla barnvagnarna tillverkas på svensk mark.

De andra märkena som lyckades kvalificera sig in sig på topp fem barnvagnstillverkare under 2012 var Brio, Chicco, 2ME och Britax.

Topp 10 barnvagnstillverkare 2012

Placering
Tillverkare
 Marknadsandel i hela procent
Emmaljunga
Brio
Chicco
2ME
Britax
Bugaboo
Baby
Mountain
Graco
Quinny

Om statistiken
Statistiken samlades in under perioden 1 januari – 31 december 2012 och grundas på klickstatistik på pricerunner.se. Besök PriceRunners barnsvagnskategori för fler diagram.

• barnvagn
  • barn

PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades år 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK).