Köpskydd gör e-handel tryggare

Trots att e-handel har funnits sedan mitten av 90-talet är många svenskar fortfarande skeptiska till att handla på nätet.  Enligt en rapport från Konsumentverket så förklarar sig de som inte handlar med att de inte upplever att de har samma konsumentskydd på internet som i den fysiska handeln. För att övertyga skeptikerna har därför prisjämförelsesiten PriceRunner lanserat ett köpskydd som ska göra e-handel riskfri och skydda konsumenterna.

Att handla på nätet är idag en självklarhet för många och hela 74 procent av svenskarna säger enligt HUI att de jämför priser innan de handlar på nätet. Det finns dock fortfarande svenskar som tycker det är olustigt att e-handla.

-Att handla på nätet innebära ofta att utbudet blir större och priserna blir lägre. Dock känner många svenskar fortfarande en oro att handla på nätet och vi vill att vårt köpskydd ska vinna över skeptikerna, säger Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner Sverige.

Google har nyligen lanserat en liknande satsning i USA under namnet Trusted Stores. Men på den svenska marknaden är PriceRunner först. Även fast PriceRunner lanserar köpskyddet så är e-handel i regel säkert.

-Med Pricerunner Köpskydd går vi in som en garant för att göra e-handeln ännu säkrare. Får man inte den produkt man beställt och butiken inte betalar tillbaka pengarna så gör vi det istället, fortsätter Stefan.

Om PriceRunner Köpskydd
När konsumenten köper en produkt av en återförsäljare som är listad på Pricerunner med Köpskyddssymbolen aktiverad så kan denne inom 24 timmar registrera sig gratis för Pricerunners Köpskydd. Om konsumenten inte får det den beställt och återförsäljaren inte ersätter så gör PriceRunner det upp till 5 000 kronor.

Här finns mer information om PriceRunners köpskydd: www.pricerunner.se/skydd