Listan över svenskarnas sämsta köp toppas av videokameran

Pricerunner släpper nu listan över svenskarnas sämsta och bästa köp. En riksomfattande undersökning visar att vardagsteknik som eltandborstar och vattenkokare kan anses som bra köp medan videokameran toppar listan över de sämsta köpen. Undersökningen, där över 1000 slumpmässigt utvalda svenskar deltagit, visar på stora regionala variationer i användningsmönstret av produkterna men få skillnader mellan män och kvinnor.

Det är tredje gången som Pricerunner genomför undersökningen. Första gången var 2006, då fonduesetet blev svenskarnas sämsta köp, år 2009 var det videokameran. Även i år är det alltså videokameran som vinner den föga smickrande titeln ”sämsta köp”.

Med ett relativt dyrt inköpspris, i genomsnitt 4835 kronor, och få användningstillfällen, 43 gånger i genomsnitt det senaste året, blir kostnaden per användning av videokameran 111 kronor. Den tar i och med det förstaplatsen som sämsta köp med bred marginal framför hushållsberedaren (69 kr/anv.). Videokameran är dessutom en av de produkter som svenskarna tröttnar mest på, enligt undersökningen sjunker användningen med 58 % efter första månaden.

– Vardagselektronik som mjölkvispar, eltandborstar och vatten- och äggkokare kostar alla under två kronor per användningstillfälle vilket gör dem till prisvärda produkter. Att använda hushållsberedaren eller filma kalaset kan dock bli en dyr affär, eftersom dessa produkter är relativt dyra i inköp och sällan används, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Män gillar fondue
Undersökningen visar att det är förvånansvärt stora likheter mellan kvinnor och män i antalet användningstillfällen av olika produkterna, med några få undantag som till exempel fonduesetet. Medan kvinnornas användning minskar med 42 % efter första månaden, ökar männens användning med 28 %. Män använde även sin videokamera fler gånger det senaste året, 54 gånger mot kvinnornas 32 gånger.

Överraskande nog använde kvinnor sitt pokerset drygt 17,5 % mer än männen (40 ggr mot 32) och digitalkameran 13 % mer (79 ggr mot 90). Männen använde istället hushållsberedaren vid 21 % fler tillfällen (61 ggr jämfört med kvinnornas 48 ggr) det senaste året.

– Nyinköpta produkter används i relativt likartad utsträckning av män och kvinnor. Vi ser dock att kvinnor tenderar att tröttna snabbare på sina inköp och i högre utsträckning låter sina prylar bli till hyllvärmare efter första månaden, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Regionala skillnader
Regionalt skiljer det sig kraftigt för hur man använt de undersökta produkterna det senaste året. I Jönköping har det varit populärt med filmkvällar, där användes DVD-spelaren i genomsnitt 141 gånger, till skillnad från i Uppsala där den användes 88 gånger (riksgenomsnittet var 111 gånger det senaste året).

Västra Götalandsborna verkar ha bra lokalsinne, där använde man sin GPS 70 gånger, medan skåningarna behövde den vid 102 tillfällen det senaste året (riks 80 ggr/år). I Skåne har man däremot varit fikasugen och använt sin kaffebryggare i genomsnitt 285 gånger, medan siffran för Värmland var 228 gånger (riks 265 ggr/år).

Kalkylator som räknar ut om köpet är bra eller dåligt: http://www.pricerunner.se/mitt-samsta-kop/kalkylator.html

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av Nepa, ett oberoende marknadsundersökningsföretag, och är baserad på en rikstäckande webbenkät med 1096 slumpvist utvalda personer i Sverige, i åldern 15-74 år. Underlaget är demografiskt representativt för populationen och resultaten baseras på statistiskt säkerställda svar. Snittpriset per produkt är baserat på medelvärdet på de 3-10 mest sökta produkterna inom varje kategori på www.pricerunner.se eller från andra informationskällor. Priset per användning är beräknat på inköpspriset genom antalet användningar det senaste året.