Ny PriceRunner-undersökning: Fånigt dyrt med fonduegryta

Fonduegrytan är vårt sämsta köp. Det visar en ny undersökning gjord av PriceRunner. – Vi har alla någon pryl som vi glatt köpt, men sedan aldrig använt. Och bland dem är fonduegrytan helt klart vår främsta dammsamlare, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner AB. PriceRunner, som är Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, har gjort en konsumentundersökning där förhållandet mellan inköpspris och det faktiska användandet under ett år för 38 produkter – allt från mobiltelefonen till äggkokaren – har undersökts. – Det finns många saker vi konsumenter tar hänsyn till när vi funderar på att köpa en produkt – allt från varumärke till pris. Men hur ofta produkten används och vad kostnaden då blir per tillfälle kan också vara en variabel, säger Victor Dahlborg. Fonduegrytan är då det sämsta köpet och toppar överlägset listan för högst kostnad per användningstillfälle med 602 kronor per gång. – En fonduegryta kostar i genomsnitt 722 kronor, vi använder den en gång per år och ställer den sedan längst in i skåpet. Ur det perspektivet, en klart dyrköpt pryl, säger Victor Dahlborg. Videokameran (98 kronor/gång) och satellitnavigering för bil (55 kronor/gång) tar de två efterföljande platserna på listan. – Men de produkterna skiljer sig från fonduegrytan. Båda används flitigt men det höga inköpspriset gör att kostnaden per användningstillfälle blir hög, säger Victor Dahlborg. En elektrisk fläkt toppar den motsatta listan – lägst kostnad per användningstillfälle – med 54 öre. – Den elektriska tandborsten är tvåa på 89 öre och tillhör dessutom en av de mest använda produkterna, 534 gånger har vi använt vår el-tandborste det senaste året, säger Victor Dahlborg. Av de produkter vi tröttnar först på ligger också fonduegrytan i topp, följt av fotbadet. – Första månaden efter inköpet använder vi vårt nya fotbad en gång i veckan, sen blir det bara en gång varannan månad, säger Victor Dahlborg. På www.pricerunner.se kan konsumenter från och med i dag gå in och beräkna kostnaden per användning för en rad produkter. Dessutom kan man själv berätta om sina mest dyrköpta prylar. Se bifogat dokument för listorna över de fem produkterna med högst och lägst kostnad per användningstillfälle. Övrigt från undersökningen i korthet •Bakmaskinen, årets julklapp 1988, hamnar på nionde plats gällande högst kostnad per användningstillfälle. Ett brödbak kostar 31 kronor/gång. •En annan ”årets julklapp” Wokpannan (1990) är däremot ett bättre köp – ett ”wokande” kostar 3,70 kronor/gång. •Cirka 4 kronor är kostnaden varje gång du värmer din mat i mikrovågsugnen. •En kanna nybryggt från kaffekokaren – 2 kronor per kanna. Fotnot: Samtliga kostnader gäller per användningstillfälle under det senaste året. Om undersökningen Undersökningen är gjord av ett oberoende undersökningsföretag och är baserad på en rikstäckande webbenkät med 507 slumpvist utvalda personer. Snittpriset per produkt är beräknat utifrån medianvärdet på de 5-10 mest sökta varumärken inom varje produktkategori på www.pricerunner.se eller från andra informationskällor. Följande produkter ingick i undersökningen: bakmaskin, bordsdammsugare, brödrost, bärbar dator, bärbar spelkonsol, digitalkamera, dokumentförstörare, DVD-spelare, elektrisk fläkt, elektrisk tandborste, el-grill, fonduegryta, fotspa (fotbad), glassmaskin, hemmabiosystem, juicepress, kaffebryggare, locktång, mikrovågsugn, mjölkvisp för latte (batteridriven), mobiltelefon, motionscykel, mp3-spelare, näshårstrimmer, pizzaugn, platt-TV, plattång, roddmaskin, satellitnavigering (bil), smörgåsgrill, soda stream, spelkonsol (Xbox, Playstation etc), stegräknare, träningsvideo, vattenkokare, videokamera, wokpanna och äggkokare. Bilder Bifogade bilder är för fri publicering: • Victor Dahlborg, marknadschef, PriceRunner •Fonduegryta •Elektrisk fläkt För mer information Victor Dahlborg, Marknadschef PriceRunner, mobil 0709-25 35 95. (Victor har själv en fonduegryta hemma i köksskåpet…) Om PriceRunner PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser, med verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och USA. Bolagets verksamhet utgörs främst av en oberoende internetbaserad pris- och produktjämförelsetjänst, som letar upp och presenterar de bästa online-priserna för tusentals produkter. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst för att jämföra priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq:VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.com. Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på www.pricerunner.com/press.

• Sociala frågor