Rabattkod på Internet går hem hos svenska konsumenter

Ett allt vanligare fenomen vid e-handel är att webbutikerna erbjuder rabatter mot uppvisandet av tillfälliga rabattkoder. Detta fenomen kommer framförallt från USA och Storbritannien där tillfälliga erbjudanden som lockar konsumenten till impulsköp varit populärt under flera års tid. I Sverige har rabattkoder och kuponger främst varit förknippat med kampanjer i fysiska butiker och framförallt utnyttjats i dagligvaruhandeln.

För att möta det ökande intresset lanserade PriceRunner inför julhandeln rabattkoder där konsumenterna kan söka mellan olika produkter. Resultatet har varit positivt och precis som i USA och Storbritannien var utnyttjandet av rabattkoderna stort i samband med julhandeln och mellandagsrean.

–      Det är inte konstigt att intresset för rabattkoder och gruppköp på Internet ökar. I takt med att e-handeln växer så flyttar det ”fysiska” konsumentbeteendet som impulsköp och mängdrabatter ut allt mer i den digitala värden, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner Sverige.

CD, DVD, böcker, spel, resor och hemelektronik är de populäraste produktkategorierna för rabattkoder på PriceRunner. Fri frakt, rabatter och extra tilläggsprodukter hör till de populäraste typerna av erbjudanden.

–      PriceRunner ska stå på konsumenternas sida och med det växande intresset för rabattkoder tyckte vi det var ett självklart komplement till vår övriga konsumentupplysning. Vi vill ge konsumenterna verktygen för smartare köp, fortsätter Victor.

Vem utnyttjar en rabattkod?
Kvinnor i åldrarna 30-50 år har varit mest flitiga med att utnyttja rabattkoder och erbjudanden på Internet. Man skulle kunna tro att de är de socialt mest utsatta hushållen som är mest flitiga med att utnyttja koder, men i USA ligger hushållsinkomsten på över 700 000 kr/år och i Storbritannien ligger snittinkomsterna på runt 600 000 kr/år för rabattkupongsajterna. Vidare visar undersökningar i USA att kupongutnyttjarna inte bara handlar oftare (1,7 gånger oftare) än genomsnittsshopparen, de handlar också för mer (1,8 gånger mer) än genomsnittsshopparen.

PriceRunners sju tips för handlare som vill erbjuda rabattkoder

1. Var tydlig med hur länge rabattkoden gäller.
  2. Var tydlig med om rabattkoden inte gäller för hela sortimentet.
  3. Använd kronor, t.ex. 50 kr rabatt, istället för en procentsats om det rör sig om mindre procentsatser (2-3 %).
  4. Rabattkoder kan vara ett utmärkt sätt att skapa högre snittordrar. T.ex. handla för 3000 kr och få 10 % rabatt.
  5. Fri frakt är utmärkt som rabattkod om du inte har något annat som du kan erbjuda.
  6. Fundera vilka produkter du har högre marginaler på och som du kan ge riktigt bra erbjudanden på. Kampanjer med begränsad tidsperiod eller för ett begränsat antal varor men med riktigt bra erbjudande, ökar sannolikheten att man tipsar vänner och bekanta om rabattkoden.
  7. Rabattkoder är utmärkta att använda vid lågsäsong samt innan löning då folk har ont om pengar.

För att ta del av PriceRunner senaste rabattkoder:
Klicka här: rabattkod

För mer information om rabattkoder kontakta:
Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner AB

victor.dahlborg@pricerunner.com, mobil 0709 25 35 95