Tusenlappar att spara för företag som jämför mobilabonnemang

Svenska företag lägger varje år mångmiljardbelopp på mobiltelefoni. En ny undersökning från Pricerunner visar att det kan skilja flera hundra procent i kostnad mellan operatörernas företagsabonnemang. Prisskillnaderna är även stora för mobiler med tillhörande abonnemang, för exempelvis den populäraste företagsmobilen, iPhone 5, skiljer totalkostnaden mer än 15 000 kronor under en normal bindningstid.

Mobiltelefoni blir en allt större kostnad för dagens företag och är ofta en tung utgift för många mindre bolag. Förra året spenderade svenska företag nio miljarder kronor på mobilabonnemang enligt en rapport från PTS*. Att företagsabonnemang kan vara dyrare än privatabonnemang har många småföretagare redan blivit varse om men nu visar Pricerunners nya undersökning att det även är stora skillnader mellan olika företagsabonnemang.

‒ Svenskar är i regel duktiga på att jämföra sina privata mobilabonnemang men få vet att skillnader i avgifter är betydligt större mellan företagsabonnemang än mellan privatabonnemang. Mobiltelefoni är en av de mest påverkningsbara utgifterna och genom att jämföra priserna kan företag spara stora summor varje år, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Stora skillnader mellan abonnemang
Pricerunner har undersökt vilka abonnemang som ger lägst månadskostnad för några fördefinierade användarprofiler**. För Normalanvändaren som ringer i snitt cirka tio minuter och skickar ett till två SMS om dagen skiljer det hela 323 procent mellan det dyraste och billigaste företagsabonnemanget, billigast är Tele 2:s abonnemang Medium som kostar 280 kronor per månad. I regel är månadskostnaden för företagsabonnemang 15-20 % lägre med 1-2 års bindningstid jämfört med abonnemang utan bindningstid.

‒ Det första steget i att hitta rätt abonnemang är att identifiera användningsmönstret och sedan jämföra operatörer och deras abonnemang. Vi har märkt en ökad efterfrågan på jämförelsetjänster för företag och tror att våra företagstjänster kan hjälpa många, framförallt mindre företag, att minska sina omkostnader, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Varierande pris för iPhone 5
Det finns även pengar att spara för de företag som står inför en uppgradering av sina mobiltelefoner genom att jämföra operatörernas erbjudanden. Pricerunners undersökning visar att för Storprataren är den just nu populäraste telefonen, iPhone 5 16 GB, med 3:s abonnemang 3Business XL flera tusenlappar billigare än flera av konkurrenternas alternativ, sett över hela bindningstiden (24 månader). iPhone 5 med 3Business XL kostar för Storprataren 448 kronor per månad.

På Pricerunner kan du jämföra jämföra mobiltelefoner med företagsabonnemang och mobilabonnemang för företag.

Om undersökningen
*Företagsstatistiken är hämtad från PTS rapport 2012:17, Svensk telemarknad 2011. Skatte- och momsavdrag samt prissänkningar kan påverka den slutliga totalkostnaden för abonnemang och mobiltelefoner. Kalkylen av iPhone 5 bygger på en jämförelse av iPhone 5 16GB med abonnemang, baserat på totalkostnad under 24 månader och kalkylen av abonnemang är baserat på användandet under en månad för följande ringprofiler**; Normalanvändare: 300 samtalsminuter, 100 samtal, 50 SMS, 1 MMS och 500 MB surf (min 3 Mbit/sek), Storpratare: 1000 samtalsminuter, 250 samtal, 500 SMS, 10 MMS och 500 MB surf (min 3 Mbit/sek), Mobilsurfare: 300 samtalsminuter, 100 samtal, 50 SMS, 1 MMS och 2000 MB surf (min 3 Mbit/sek).