Uppdaterat system hjälper kunden hitta förbättringsområden

Prifloat har sedan 2002 arbetat med att utveckla marknadens vassaste konsultverktyg för analys och förbättring av verksamheter. Nu presenteras nya funktioner som gör det enklare för kunden att själv identifiera prioriterade förbättringsområden.

– Det ska vara lätt för våra kunder att själv hitta förbättringsområden, säger Maria Hedlund, VD på Prifloat. Och lika lätt för kunden att själv hantera systemen. Vi har nyligen uppdaterat vårt system för att mäta byggprojekt. Bland annat finns nu en korstabell som med hjälp av färgsignaler ger en snabb överblick och jämförelser med liknande projekt.

Korstabellen kommer till stor nytta exempelvis för den som sitter i företagsledningen eller har ansvar för flera projekt. Hela projektportföljen visas samtidigt och det blir lätt att identifiera gemensamma förbättringsbehov för flera projekt.

– När man utvecklar processmätningsverktyg behöver man arbeta i två riktningar samtidigt, berättar Maria Hedlund. Både mot kraftfullare mätverktyg för konsulten och mot gränssnitt som gör det lättare för kunden att tolka informationen.

Snabb återkoppling till kunden
En nyutvecklad tjänst för mätning av projekt är Early Feedback mail. Direkt efter en mätning skickas ett mejl med sammanfattande diagram till de ansvariga för projektet. Här får de återkoppling på hur projektet mår, hur det presterar inom olika områden och hur det gått jämfört med förra mätningen. Dessutom kan man enkelt se hur man ligger till i jämförelse med Best Practice – alltså de projekt som fungerar bäst. En stor fördel med Early Feedback Mail är att man inte behöver vänta in en fullständig rapport, utan får en snabb indikation på om det är något man måste ta tag i omgående.

• Undersökningar, rapporter

Thomas Samuelsson