Företagare betalar för mycket för telekomtjänster

Prisskillnaderna är stora mellan olika abonnemang. Det finns många småföretagare som betalar flera gånger för mycket för sina mobilabonnemang säger Ola Josefson på Prisfakta som arbetar med analys av mobiloperatörernas erbjudande.

Stora prisskillnader

Det skiljer mycket i pris och villkor på företagssidan mellan operatörernas och bankernas erbjudande säger Ola Josefson, mellan exempelvis det billigaste och dyraste abonnemanget för en normalanvändare skiljer det åtta gånger i totalkostnad. Trots att det är stora skillnader i totalpris mellan alternativen, är det inte enkelt att veta vad som är billigast då abonnemangen vid en snabbkontroll kan se likartade ut.

Det är även stora skillnader mellan de räntor som bankerna erbjuder företag, ofta skiljer det ett par procentenheter. Många banker har idag 0 % ränta på konton med fria uttag utan bindningstid, högst ränta för denna typ av konto har Lantmännen Finans med 2,85 % ränta, deras sparkonto är öppet för alla. För de företag som söker sparkonto med högst ränta ger SEB en ränta på över 5 % på sitt placeringskonto med en löptid på 5 år.

Enklare jämföra operatörernas och bankernas tjänster

Vilket mobilabonnemang är billigast, vem ger bäst ränta, det är exempel på information som företag nu kan finna på jämförelsetjänst. Idag har de första jämförelsetjänsterna aktiverats för mobilabonnemang, mobil med abonnemang, sparkonto och bankkort. Ytterligare fem jämförelser för företag aktiveras under året på Prisfakta.

När man skall välja exempelvis en mobil med abonnemang, skall man inte fästa stort avseende på erbjudanden där operatör anger flera avgifter till 0 kr säger Ola Josefson. Det är totalt 26 avgifter och parametrar att ta hänsyn till. Viktigast är vad totalkostnaden blir och den får man fram genom att i jämförelsen ange hur man ringer.

Den nya jämförelsetjänsten på Prisfakta vänder sig till de 900 000 företag i Sverige som har upp till 50 anställda.

Tabeller och kompletterande information

Länk till jämförelsetjänsten för företag: http://www.prisfakta.se (välj därefter jämförelse företag)

Bifogade tabeller bygger på information från jämförelsen på Prisfakta, uppseendeväckande stora prisskillnader mellan operatörernas och bankernas erbjudande.

För kompletterande frågor, kontakta:

Ola Josefson
Prisfakta

Sofiero Gård
Sofierovägen 120
Tel: + 46 73 44 11 720
Tel: + 46 42 499 3555
e-mail: ola.josefson@prisfakta.se
www.prisfakta.se

• sparkonto
  • mobilabonnemang
  • abonnemang
  • jämför
  • spara
  • ränta
  • prisfakta
  • kreditkort

Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom och privatekonomi. Levererar jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner. Företaget aktiverar under maj månad 2011 jämförelsetjänst för företag där de kosntadsfritt kan jämföra operatörernas och bankernas villkor.

Ola Josefson

Presskontakt VD 0734411720