Succé för ny konsumenttjänst

Pressrelease 2010-09-10

Succé för ny konsumenttjänst

Den nya gratistjänsten där man kan jämföra de olika operatörernas alternativ för mobil med abonnemang och se vilken som är billigast har blivit en succé.

Det första dygnet var det 13 212 besökare och då har vi inte haft någon som helst marknadsföring säger Ola Josefson på 5itopp.nu.

På jämförelsetjänsten kan besökaren även se vilken mobil som är populärast just nu och jämföra olika mobiler mot varandra avseende tekniska specifikationer och funktionalitet.

Till jämförelsetjänsten: http://5itopp.nu/

Kontaktperson: Ola Josefson

Prisfakta

Sofiero Gård

Sofierovägen 120

Tel: + 46 73 44 11 720

Tel: + 42 499 3555

e-mail: ola.josefson@prisfakta.se

www.5itopp.nu/

www.prisfakta.se

Pressrelease   2010-09-10

Nu kan 3 miljoner svenskar sänka mobilkostnaderna

Vi betalar 62 % för mycket för mobil med abonnemang

I år betalar vi 20 miljarder för mobiltelefoner som vi köpt med abonnemang. Detta är vår dyraste telekostnad och det område som vi kan spara mest pengar inom telekom säger Ola Josefson på prisjämförelseföretaget Prisfakta. En undersökning från Prisfakta visar att vi betalar i genomsnitt 62 % mer än billigaste alternativet när vi köper mobiler med abonnemang (för mer information se ”Kommentar 1” nedan). I år beräknas vi köpa 3,5 miljoner mobiler enligt branschförbundet MTL.

Varför vi betalar för mycket

Anledningen till att vi betalar för mycket för mobiler med abonnemang är att det är komplicerat att räkna ut billigaste mobil med abonnemang och att det inte fungerar att använda traditionella jämförelser för mobilabonnemang. Ola Josefson säger att anledningen till att det blir felaktig information om vi använder traditionella jämförelser för mobilabonnemang är att det ofta är en annan prisbild som gäller när abonnemang och telefon kombineras och att många abonnemang och tilläggspaket erbjuds enbart tillsammans med mobil. Resultatet blir att konsumenten får fel rekommendation och betalar för mycket.

Nu kan man se vilken mobil med abonnemang som är billigast

Nu kan man på en minut se vilken mobil med abonnemang som är billigast på jämförelsetjänsten 5itopp.nu som utvecklat tjänsten. Jämförelse sker av samtliga operatörers alternativ. Pengar finns att spara då de billigaste alternativen normalt är subventionerade med några tusenlappar från operatören. Men det gäller att vara uppmärksam, vad som är billigt för en viss person kan vara ett väldigt dyrt alternativ för en annan person. Det gäller att välja alternativ där man anger hur mycket man ringer eller vilken typ av ringprofil man har (exempelvis normalringare eller surfare) för att finna billigaste alternativ.

Mobilerna subventioneras olika mycket och även de olika paketen säger Ola Josefson. Han ger exempel på mobil som subventioneras mycket, den populära iPhone 4 32 GB.

- För samma pris som man köper denna mobil på nätet, kan du få en iPhone 4 32 GB inkluderande alla kostnader för abonnemang, fasta avgifter, löpande avgifter som samtal, surf, sms etcetera under två år. Dessutom blir kostnaden utspridd på två år, konstaterar Ola Josefson (för mer information se ”Kommentar 2” nedan)

Prisfaktas jämförelsetjänst har tagit 2,5 år att utveckla. Varje gång en resultatlista för kostnaden för en viss mobil med abonnemang ska tas fram görs i genomsnitt 1 400 beräkningar varav vissa är väldigt komplexa, enligt Ola Josefson.

Jämförelsetjänsten hur man finner billigast mobil finns på:

www.5itopp.nu

pricerunner  länk: http://abonnemang.pricerunner.se/pr/mobil/iPhone4-32GB.php

Kontaktperson: Ola Josefson

Prisfakta

Sofiero Gård

Sofierovägen 120

Tel: + 46 73 44 11 720

Tel: + 42 499 3555

e-mail: ola.josefson@prisfakta.se

www.5itopp.nu/

www.prisfakta.se

Kommentar 1: Undersökningen är utförd på 147 personer som köpt mobil med abonnemang.

I genomsnitt betalade dessa personer 62 % mer än billigaste alternativet.

En av 162 personer valde det billigaste alternativet.

Den person som betalade mest, betalade 262 % mer än billigaste alternativet.

Beräkningen baseras på totalkostnad (samtliga kostnader för mobil, förhöjda månadsavgifter, fasta månadskostnader och rörliga avgifter) för respektive person.

Kommentar 2: Önskas en separat kalkyl/sammanställning där varje enskild kostnad visas som ingår i totalkostnaden, skicka epost till adressen ovan så bifogas kalkyl/sammanställning för iPhone 4 32 GB med vändande post.

• Ekonomi, finans

Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom och privatekonomi. Levererar jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner.