Årets hårdaste julklapp 2011 är...

Prisjakts topplista över de mest sökta produkterna är goda indikatorer på vilka hårda paket som kommer att hamna under Sveriges julgranar i år – vad som blir ”Årets hårdaste julklapp”.

Länk: Prisjakts topplista

Ipad 2 - hårdaste klappen 2011?
Surfplattan utsågs till Årets julklapp 2010 av HUI, men den ser ut att få sitt stora genombrott som julklapp i år. Den billigaste versionen av Apples Ipad 2, 16 GB WiFi är december månads klickraket, och har klättrat från tionde till tredje plats. Det händer sällan med en produkt så långt efter lansering.

– Den billigaste modellen av Ipad kostar runt 4 000 kr, och trots varningar om lågkonjunktur ser det ut som att den kan bli en av de stora julklapparna i år. Det kanske inte något man ger till sin syssling i Säffle, men inom kärnfamiljen är det nog inte ovanligt att den hamnar i säcken, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.

Årets spelkonsol
Den klassiska julklappen på Prisjakt brukar vara någon av spelkonsolerna, men i år har ingen av dem orkat upp till förstaplatsen. Sony Playstation 3 är den mest klickade i år, och  var faktiskt förra årets totalsegrare. Den ligger på sjunde plats i år troligtvis är orsaken  att den har nu funnits några år och har därmed inte samma nyhetsvärde.

Topplista, stationära spelkonsoler:

1. Sony Playstation 3 320 GB

2. Microsoft Xbox 360 Slim 250 GB

3. Nintendo Wii

Årets spel
Sett utifrån klickfrekvens på Prisjakt är det tre spel som dominerar i julklappssäckarna i år. De två första riktar sig till tonåringar och vuxna, medan den tredje till en lite yngre publik.

Topplista, spel:

1. Elder Scrolls V: Skyrim

2. Battlefield 3

3. The Legend of Zelda: Skyward Sword

Julens tv
Den tv som klickas mest i år är Samsung UE55D8005, en elegant slimmad 55-tums LCD med 3D-funktion. Den kostar dock drygt 20 000 kr, så det är troligtvis en maskin som en hel familj ”ger sig själv” och inte en regelrätt julgåva. Även Samsungs billigare modeller Samsung UE46D7005 är mycket populär i år.

Länk: Prisjakts topplista

• Livsstil