Billigare köpa mobil med abonnemang?

Kan det även totalt sett vara billigare med ett "1 kr-abonnemang" jämfört med att köpa telefonen kontant och välja abonnemanget själv?

Fram till nu har det varit svårt att få svar på detta, det krävs en hel del räknande. Prisjakt lanserar därför "Mobil med abonnemang", en tjänst som hjälper dig att välja rätt telefon och rätt abonnemang.

Mobil med abonnemang gör det inte bara lätt att jämföra totalkostnaden för mobil och abonnemang mellan olika operatörer, du kan också jämföra med vad det skulle kosta att köpa telefon och teckna abonnemanget var för sig. Naturligtvis kan du göra jämförelsen utifrån dina egna ringvanor.

Jämförelsen bygger på olika ringprofiler som till exempel ”småpratare”, ”normalanvändare” men det går också bra att ställa in en egen profil där du till och med kan specificera vilket telenät du ringer till mest. Tjänsten som är gratis för alla konsumenter är framtagen i samarbete med Prisfakta.

- Det finns flera fördelar med att köpa mobil och abonnemang i paket, säger Ola Josefsson på Prisfakta.

- Dels blir det i många fall billigare, men även att operatören ligger ute med kostnaden för mobilen. Nackdelen är förstås att man är bunden till en viss operatör under samma tid, avslutar Josefsson.

Länk till jämförelsetjänsten.

Andra fördelar med Prisjakts abonnemangsjämförelse:

• Vi anger om operatören stöder IP-telefoni, exempelvis Skype

• Vi anger surfhastighet för 3G

• Vi anger hur många MB surf som ingår innan hastigheten sänks

För mer information kontakta Magnus Bengtsson, PR- och marknadsansvarig.

• Telekom

• smartphone