Engångsgrillen - en miljöbov att undvika

Nu under juli är det högsäsong för att grilla i Sverige och engångsgrillen är tyvärr fortfarande mycket populär. Men går de att undvika? Myndigheterna har från 10 juli i år infört böter på 800kr för nedskräpning om du lämnar kvar en engångsgrill t ex i en park.

-  Ja absolut, flera tillverkare har skapat bra portabla grillar som är enkla att ta med sig, säger Magnus Bengtsson, pressansvarig för Prisjakt. Välj en grill där du kan stänga och låsa locket under transport, då kan du även återanvända det gamla kolet. Dessa grillar släcks genom att du stoppar lufttillförseln. En grill utan lock går inte att släcka lika lätt och är svårare att transportera, fortsätter Magnus.

Engångsgrillarna ställer även till problem för sophanteringen eftersom de består av flera olika material samt att kolet är indränkt i tändvätska. Ska du hantera dessa korrekt måste du till en återvinningscentral och fördela innehållet. Kolet sorteras, pga tändväskan, som icke brännbart material, gallret som metall och emballaget som papp respektive plast. Det kommer med andra ord inte att genomföras i någon större utsträckning, så för miljön är en ordinär men portabel grill ett bättre alternativ.

Hos Prisjakt kan du enkelt filtrera fram de grillar som uppfyller dina behov, dvs. portabel, kolgrill och tillslutningsbart lock.

Länk: Portabla grillar med tillslutningsbart lock

Den populäraste portabla kolgrillen just nu är Weber Go Anywhere som har ett prisintervall på 589kr – 779kr. 11 butiker säljer den.

Hemma kan du även sluta använda den giftiga tändvätskan och ersätta den med en grilltändare. Små men viktiga steg för vår gemensamma miljö.

För mer information kontakta Magnus Bengtsson, PR- och marknadsansvarig.

• Miljöförstöring

• miljöförstöring