Julhandelsstatistik från Prisjakt: Julens tio-i-topp bland e-handlarna

Under december månad 2013 hade informations- och jämförelsetjänsten Prisjakt 3,9 miljoner* unika besökare. Många använde givetvis Prisjakt för att hitta julklappar och vår statistik ger därmed en bra bild av de olika elektronikkedjornas popularitet under julhandeln.

Årets vinnare är CDON som fick fler besökare via Prisjakt än någon annan webbutik. Årets klättrare blev Media Markt som gått upp till 9:e plats, men en ökning på hela 52 procent jämfört med december förra året. Ser vi 3 år tillbaka har Electroworld klättrat bra på listan och ligger nu på 7:e plats. Pixmania fortsätter att tappa besökare och åker i år ut ur tio-i-topp listan, efter att ha legat på en 5:e plats 2010 hamnar nu företaget på en 13:e plats.

Tio-i-topp december 2013:

+52 %
10Spelbutiken27
+38 %

Alla dessa tio e-handlare har fått bra eller mycket bra konsumentomdömen av Prisjakts användare, men ligger inte alltid med det lägsta priset. Vi ser i år också att de stationära spelkonsolerna Sony Playstation 4 och Xbox One har gjort att de som har ett extra fokus på spel har haft en stark utveckling.

-  Intressant i statistiken är att Media Markt efter få år i Sverige tog sig in på topplistan, en imponerande resa. Det är också intressant att båda koncernerna SIBA/NetonNet och Elgiganten/Electroworld går bra och stärker sina positioner under julhandeln, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.

Kontakta oss gärna:

*Källa: Google Analytics

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Företaget grundades 2002 i Ängelholm och jämför över en miljon produkter. Prisjakt driver förutom Prisjakt.nu i Sverige även norska Prisjakt.noPriceSpy UKPriceSpy NZ samt en av Sveriges största mötesplatser för hembio och hifi-intresserade, Minhembio.com. Sedan 2006 är Schibsted Tillväxtmedier AB majoritetsägare i Prisjakt Sverige AB.