Kan Konsumentombudsmannen ha fel?

Konsumentombudsmannen, KO, har under veckan lämnat in en stämningsansökan vid Marknadsdomstolen mot ett par teleoperatörer, i vilken man yrkar att domstolen ska förbjuda operatörerna att marknadsföra telefoner med prisuppgifter som “0 kr” eller att de är ”gratis” i samband med att man tecknar abonnemang. KO menar att operatören tar lika mycket eller mer betalt för mobilen genom sitt upplägg, jämfört med vad den skulle kosta separat. Men kan KO ha fel?

- I våra jämförelser visar det sig att Nokia 2730 Classic är just ”gratis” vid val av rätt abonnemang, berättar Magnus Bengtsson, PR-ansvarig på Prisjakt.

I väntan på att Marknadsdomstolen avgjort fallet finns det ett enkelt sätt att avgöra om operatörens erbjudanden är attraktiva eller att KO har rätt i sin kritik. Prisjakt har sedan en vecka tillbaka en tjänst som jämför totalkostnaden för en telefon om man köper den separat och tecknar ett abonnemang därefter eller använder sig av någon av operatörernas erbjudanden med telefon och abonnemang i paket.

Totalkostnad för 24 månader (normalanvändares samtal, sms och surfande inräknat)

Sony Ericsson Xperia X10

Lägsta pris för bara mobil: 2 973:- (ink. frakt)

Mobil och abonnemang separat: 6 765:- (Tele2 Netto)

Operatörserbjudande, totalpris: 5 442:- (3 Pott 299, mobil 0:-)

Prisskillnad: 1 323:- billigare med operatörserbjudandet

Apple Iphone 4 16 GB

Lägsta pris för bara mobil: 6 400:- (ink. frakt)

Mobil och abonnemang separat: 10 192:- (Tele2 Netto)

Operatörserbjudande, totalpris: 9 579:- (Halebop Hallå Bas, mobil 599:-)

Prisskillnad: 613:- billigare med operatörserbjudandet

LG 990 Optimus 2X

Lägsta pris för bara mobil: 4 566:- (ink. frakt)

Mobil och abonnemang separat: 8 358:- (Tele2 Netto)

Operatörserbjudande, totalpris: 8 688:- (Tele2 Netto mobil 4 884:-)

Prisskillnad: 231:- dyrare med operatörserbjudandet

Se denna jämförelse och fler på Prisjakt. (Jämförelsen genomförd 2011-03-18 kl. 14)

Alla siffror uträknade enligt ring- och surfvanor för ”normalanvändaren”. I jämförelsetjänsten går det även att ange in sina egna ringvanor för att få ett det abonnemang som passar den enskilde bäst.

- Enligt Prisjakts jämförelsetjänst finns det erbjudanden från operatörerna som gör det något billigare jämfört med att köpa telefonen kontant, men det varierar från modell till modell, avslutar Magnus Bengtsson.

• Telekom

• reklam