Nu startar Prisjakt jakten på Årets Nätbutik 2016

För sjunde året i rad utser prisjämförelsesajten Prisjakt Årets Nätbutik. Priset utses av Sveriges konsumenter och delas ut i 14 kategorier. Omröstningen sker mellan 1:a och 30:e november. För varje röst skänker Prisjakt en krona till Rädda Barnen.

E-handeln i Sverige fortsätter växa kraftigt, med en beräknad omsättning på 58.1 miljarder 2016*. På en större marknad, med allt fler handlare, blir det allt viktigare att kunna leverera i tid, ha en bra kundtjänst och konkurrenskraftiga priser.

Prisjämförelsetjänsten Prisjakt delar nu för sjunde året i rad ut priset Årets Nätbutik till de butiker som lyckas bäst med att leverera en bra köpupplevelse online. Priset delas ut i ett flertal butikskategorier och vinnarna utses genom en omröstning där Prisjakts medlemmar och besökare kan rösta på sina favoritbutiker. Den e-butik som fått flest röster totalt vinner förutom sin kategori, även det övergripande priset Årets Nätbutik. Förra årets vinnare av Årets Nätbutik blev Apotea, som på kort tid lyckats bli en av Prisjakts mest populära e-butiker.

– Vi på Apotea är stolta över att vi vunnit Årets Nätbutik två år i rad och ser vinsten som ett kvitto på att vi gör saker rätt. Vinsten ger även en trygghet för potentiella nya kunder som kan se att vi har Sveriges nöjdaste kunder, säger Pär Svärdson, VD Apotea.

Prisjakt kommer i år skänka 1 krona för varje röst som inkommer i Årets Nätbutik till Rädda Barnens arbete för att barn ska få tillgång till sina rättigheter, såsom en hälsosam start i livet, skydd mot våld och övergrepp samt möjlighet att utbilda sig.

I årets upplaga av tävlingen förekommer två nyheter. Skönhetskategorin har skilts från Hälsa och livsstil och blir nu en egen kategori med en egen vinnare. Prisjakt inför även en helt ny kategori för Onlinevaruhus, där de butiker som erbjuder varor inom en mängd olika kategorier kan tävla.

– På Prisjakt kan vi tydligt se att jämförelser av konsumtionsvaror såsom skönhetsprodukter ökar väldigt mycket. Svenska konsumenter har börjat inse att det lönar sig att jämföra även de mindre köpen som sker ofta, då de tillsammans kan ge en stor besparing. Vi ser även en konsolidering bland handlarna där fler och fler erbjuder ett allt större utbud för att tillfredsställa konsumenternas vilja att handla allt från ett och samma ställe, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt.

Årets kategorier:

• Årets Nätbutik 2016
  • Bästa kundservice
  • Årets Nykomling
  • Onlinevaruhus
  • Ljud, Bild och Foto
  • Datorer och Mobilt
  • Hem, Trädgård och Vitvaror
  • Möbler och Heminredning
  • Sport, Hälsa och Fritid
  • Skönhet
  • Skor, Kläder och Accessoarer
  • Leksaker, Barn och Baby
  • Film, Spel och Bok
  • Bil och Garage
  • Omröstning: Mellan 1:a och 30:e november kan medlemmar och besökare på Prisjakt rösta på sina favoritbutiker för årets utmärkelse inom varje utvald kategori. Kategorierna fördelades utifrån hur stor andel av sitt sortiment som butiken har inom respektive kategori, samt hur stor andel av besöken de hade inom respektive kategori från Prisjakt under året som gått.

De 25 butikerna med det bästa omdömessnittet kommer att delta i tävlingen om ”Bästa kundservice”. Nya butiker som har tillkommit under de senaste 12 månaderna, och har omdömessnitt på minst 7 av 10, samt minst 5 omdömen, kommer att delta i tävlingen om ”Årets nykomling”. Vinnarna utses 5:e december.

* E-barometern Q2 2016

Nicolina Jonsson, Jung Relations, telefon: 073-946 23 80
    e-post: nicolina.jonsson@jungrelations.com

Carl Vult von Steyern, Prisjakt, telefon: 070-251 43 84
    e-post: carl@prisjakt.nu

• Företagande

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Prisjakt startades 2002 och är idag helägt av Schibsted Tillväxtmedier AB. Prisjakt hjälper dig inte bara att hitta de lägsta priserna utan också att välja rätt produkt från rätt butik. Prisjakt har över 997 260 butiks- och produktomdömen och 10 280 000 priser på 1 422 000 produkter från 6318 butiker. Prisjakt har fyra år i rad blivit vald till Sveriges bästa prisjämförelsesajt av Internetworld.