Prisjakt lanserar belysning när glödlampan släcks

Prisjakt lanserar nu kategorin Belysning med prisjämförelser på bl.a. tak-, golv-, vägg-, fönster- och bordslampor, belysning för badrum samt utomhuslampor. Detta sker samtidigt som EU, och Sverige, fasar ut den klassiska glödlampan vilket gör att behovet av andra ljuskällor ökar. Prisjakt har till lanseringen samlat ihop hela 6700 olika belysningsprodukter.

• Eftersom intresset för belysning har varit så stort vill vi ge konsumenterna möjlighet att göra produkt- och prisjämförelser även inom detta område, och därmed förenkla övergången till miljövänligare alternativ, säger Jonas Bonde, vd för Prisjakt Sverige AB.

Vad innebär utfasningen av glödlampan?

Glödlampor är ineffektiva i jämförelse med lysdioder och lågenergilampor, eftersom bara 10 procent av den inmatade energin omvandlas till synligt ljus. Enligt Energimyndigheten räknar EU med att elförbrukningen för hembelysning halveras när förbudet är helt genomfört.

På Prisjakt menar vi att konsumenternas miljömedvetenhet och vilja att sänka sina elkostnader leder till att glödlampan fasas ut ännu snabbare än den tidtabell som Sverige jobbar efter. I vår nya kategori kan användaren sortera sitt sökresultat på "Lysdioder - Led" och "Lågenergilampa", och därigenom göra ett medvetet miljöval vid köp av ny belysning. Vi vill med detta hjälpa konsumenterna att skynda på den positiva utvecklingen inom miljöområdet.

• Att kunna göra praktiska och miljövänliga val är viktigt för den enskilda konsumenten, och vi tror att denna möjlighet kommer att bli ännu populärare i takt med att miljömedvetenheten ökar, säger Jonas Bonde.

Tidtabell för utfasning av glödlampan:

• September 2009: Förbud mot alla matta glödlampor + klara 100-watts glödlampor
  • September 2010: Förbud mot klara 75-watts glödlampor
  • September 2011: Förbud mot klara 60-watts glödlampor
  • September 2012: Förbud mot klara 40-, 25- och 15-watts glödlampor

Källa: Energimyndigheten

Länk till prisjämförelse på belysning.

För mer information kontakta:
Magnus Bengtsson, PR- och marknadsansvarig

Om Prisjakt Sverige AB

Prisjakt är en prisjämförelsetjänst på Internet dit konsumenter går när de planerar att göra ett inköp av en produkt, för att få hjälp med att välja produkt och hitta den till rätt pris. Prisjakt arbetar med en communityfilosofi där medlemmarna bland annat kan ge varandra köpråd och utbyta erfarenheter i ett diskussionsforum. På sajten finns 9930000 indexerade priser, 1164000 produkter, 2300000 sökbara produktegenskaper, 361000 produktomdömen, 47000 butiksomdömen, och diskussionsforum med 2510000 inlägg. Vi har 495000 unika besökare och 5030000 sidvisningar per vecka (enligt KIAindex). Prisjakt Sverige AB driver också MinHembio.com, Sveriges största community för hembio- och hifi-intresserade.

• belysning
  • global uppvärmning