Statistik från Prisjakt: Årets julklapp 2013 – vad står högst på önskelistorna?

En miljon… Ja, så många unika besökare har Prisjakt varje vecka under december månad.
Besökarnas klickningar och sökningar lämnar tydliga spår, som blir till mönster, som i sin tur visar vilka produkter man vill hitta under granarna denna jul.

Vi har följt spåren och hittat fram till Årets julklappar och önskelistor.

Årets julklapp 2013: Sony Playstation 4
Årets julklapp är en efterlängtad spelkonsol från Sony. Tråkigt nog är Sony Playstation svår att köpa i Sverige utan måste beställas från t ex England, eller att mottagaren får ett löfte om det som komma skall. Sökmönstret är mycket tydligt och detta är årets absoluta vinnare. Playstation 4 tillåter både att man använder den offline och att man byter spel med sina vänner, vilket gör den extra populär. Som sagt - för många kommer inte Årets julklapp hinna fram i tid till julafton, men när den väl kommer lär den vara mycket efterlängtad.

Surfplattan
Surfplattor har varit mycket populära julklappar de senaste tre åren och ser ut att bli det i år igen, även om den värsta hysterin lagt sig. Tre tillverkare dominerar och liksom tidigare år är Apple det absolut populäraste märket, följt av Samsung och Google Nexus.

1.  Apple iPad Air 16GB

2.  Samsung Galaxy Tab 3

3.  Apple iPad Mini 16GB (2nd generation)

4.  Google Nexus 7 32GB (2nd Generation)

De eviga julklapparna

Det finns en del säkra kort till jul. Produkter av kända märken som fortsätter vara populära år efter år.

KitchenAid Artisan Stand Mixer 150/156 : En omtyckt designklassiker från 1919 som dock får kritik för svag motor bland omdömena på Prisjakt. Framför allt om den ska användas till brödbak.

Moccamaster KB741/KBC741 Clubline : En mycket populär kaffebryggare och en av de mest kända. De som lagt omdömen rekommenderar just Clubline, där kannan kan tas ut utan att filterhållaren följer med.

Sällskapsspel håller i sig år efter år, även om topplistan så klart varierar. I år är det Bezzerwizzer Quizmysteriet , utsett till Årets familjespel 2013, som är populärast på Prisjakt.

Utmanaren De senaste trenderna inom teknologi pekar mot en enhet med Optical head-mounted display, så som Google Glass, Recons AR-glasögon eller virtual reality-glasögon som Ocolus Rift. Stämmer denna trend kommer nästa års julklapp vara utrustad med en sådan display.

Årets förlorare är kompaktkameran. Troligen beror detta på att kompaktkamerans nisch har attackerats från två håll. Mobilkamerorna har blivit mycket bättre samtidigt som systemkamerorna har sjunkit i pris. Andra förlorare, jämfört med förra året och året innan, är Plasma-tv:n, espressomaskinen och Blu-ray-spelaren.

Så här tar vi fram siffrorna
Statistiken bygger på samtliga besökares gemensamma sök- och klickmönster, t ex vilka kategorier det söks i, vilka produktsidor man besöker, vilka produkter man valt att klicka sig vidare från till en butik mm. Dessa moment ger olika poäng som sedan leder fram till de mest populära kategorierna och produkterna. Vi har sett både på perioden 15 november – 10 december specifikt, som vi här definierar som inledningen av julhandeln, samt även längre tillbaka i tiden.

Kontakta oss gärna så bistår vi med den statistik och information du behöver.