Undvik de fula fiskarna på nätet

I kvällens avsnitt av konsumentmagasinet Plus i Sveriges Television rapporteras om nätbutiken ”Fabriksoutlet”, som enligt reportaget använt sig av minst sagt udda affärsmetoder.

Prisjakt har arbetat med e-handelsföretag och nätbutiker sedan 2002 och vill gärna bidra med några tips för hur man som konsument handlar tryggare och säkrare på nätet.

Prisjakts fyra punkter för säkrare e-handel:

1. Betala aldrig pengar i förskott om du inte är helt säker på att det rör sig om en seriös verksamhet. Välj helst faktura som betalningsalternativ.

2. Läs butiksomdömen från andra konsumenter på diskussionsforum och jämförelsesajter som www.prisjakt.nu

3. Undvik butiker som saknar information om företagsnamn och organisationsnummer eller som saknar kontaktuppgifter. Kontrollera gärna, via officiell kontaktinformation, att företaget som anges faktiskt driver webbutiken. Bluffbutiker "lånar" gärna information från seriösa företag.

4. Googla uppgifter som rör butiken såsom butiksnamn, företagsnamn, adress, telefonnummer, personer bakom företaget mm. Sökresultaten brukar snabbt avslöja om det rör sig om en seriös verksamhet eller inte.

- Genom att följa dessa råd ökar du chanserna för en lyckad affär Att inte betala i förskott är det i särklass mest effektiva av dem, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.nu, och fortsätter, faktura är det säkraste sättet att betala, men kreditkort ger också visst skydd då banken tar större ansvar för transaktionen.

Tänk på att direktöverföring via internetbank är att jämställa med förskottsbetalning, och man kan som konsument inte räkna med något stöd från banken om det skulle visa sig att butiken inte levererar varan eller att den är felaktig och butiken inte vill reparera, byta ut eller ta tillbaka varan.

- Vi vill dock i sammanhanget påpeka att en överväldigande majoritet av Sveriges e-handlare är oerhört seriösa, och att näthandeln omsätter miljarder varje år. Sett ur den synvinkeln är bedrägerierna i den svenska e-handeln försvinnande liten, och att använda Prisjakt med över 120 000 butiksomdömen lagda av konsumenter är ett sätt att göra det ännu svårare för bedragarna.

• Brott

• svt