Stefan Fransson är nu ensam ägare av Franssons Konfektyrer i Gränna sedan hans bror lämnade företaget tidigare i år.

Han är nu ensam ägare av Franssons Konfektyrer

Nu står Stefan Fransson som ensam ägare till godisföretaget Franssons konfektyrer i Gränna. Företaget har han drivit tillsammans med sin bror sedan 2005, då de tog över efter pappa Alf Fransson.

Det var 1962 som Stefan Franssons pappa Alf Fransson började med polkagrisbakning. Verksamheten gick så bra att han var tvungen att utöka och började då med karamelltillverkning. Karamellerna sålde lika bra som polkagrisarna så efter några år började han även tillverka olika sorters skumgodis.

I Gränna, vid Vätterns östra strand, ligger fabriken. Det är ingen stor fabrik men trots det tillverkar man mer än 60 sorters godis här, allt från karameller till skumbananer och geléhallon.

Fabriken drivs numera av Stefan Fransson som tog över godistillverkningen tillsammans med sin bror när deras pappa Alf Fransson dog. För bara några månaders sedan lämnade brodern över hela ansvaret till Stefan.

-Han kände att han var klar med detta och ville göra något annat. Men jag är inte klar än, säger Stefan.

Stefan blev en del av godisföretaget redan som liten.

-Jag brukade vara med och baka polkagrisar på sommaren och det var så det började för mig, berättar han.

Eftersom han varit en del av företaget i så många år känner han ingen oro över att stå på egna ben och han har många planer för framtiden.

-Nu närmast har vi lanserat två nya godissorter, fizzysvampar och hallon rabarber ringar. Det brukar bli en eller två nya sorter varje år. Det är ett ganska omfattande jobb att ta fram nya sorter, det tar minst ett år från idé till försäljning, berättar han.

Stefan har många bollar i luften och förutom att driva Franssons konfektyrer är han också, tillsammans med sin sambo Catrin Kvist, ägare till Polkaprinsen som ligger vid Grännas torg. Butiken startade han tillsammans med Catrin 2016 efter att han vunnit VM i polkagrisbakning.

-Vi tog över en butik som har funnits där sedan 1966. När vi tog över hade min sambo jobbat som lärare i 25 år och hon var ganska trött på det och kände att hon ville testa något annat, säger Stefan.

Det är främst Catrin som sköter butiken men Stefan brukar vara med och hjälpa till med polkagristillverkningen under somrarna.

Sedan företaget startade 2016 har verksamheten gått väldigt bra och butiken fick nyligen ta emot utmärkelsen årets företag i Gränna.