Grossistkedjan Privab anställer Per-Arne Melander som VD.

Privab anställer VD från Cloetta efter stadig tillväxt

Grossistkedjan Privab har sett en mångårig stadig tillväxt. Nu tar man ett steg för att ta ytterligare marknadsandelar genom att anställa Per-Arne Melander som VD. ”Jag ser att Privab har enorma möjligheter”, säger Melander, som går till Privab efter 21 år på Cloetta.

Privab Grossisterna AB har rekryterat Per-Arne Melander som VD för tillträde i september. Melander har en mångårig erfarenhet på Cloetta där han haft ett antal roller, senast som Key Account Manager.
– Efter tjugo år på Cloetta ska det bli en spännande utmaning med en ny roll. Jag har alltid haft stor respekt för Privab och jag ser att de har enorma möjligheter. Jag ser fram emot att växa tillsammans med gruppen och inte minst ser jag stor potential i den fria servicehandeln, säger Melander.

Göran Sandahl, som innehaft rollen som chef över marknadsbolaget under de senaste tre åren, ser rekryteringen som en viktig pusselbit för ytterligare tillväxt.
– Vi har haft en bra tillväxt på flera områden, inte minst Gottmix, och vi behöver denna rekrytering för att växa vidare. För egen del har jag haft en stor bredd av ansvarsområden och kommer att fokusera ännu mer på inköp och leverantörer. Jag ser fram emot att få in P-A för att gemensamt ta vara på de stora möjligheter som finns, säger Sandahl.

Privabs styrelseordförande Peter Eklund tror att Melanders 21-åriga erfarenhet från Cloetta – för övrigt Privabs största leverantör – kommer att vara värdefull för företaget.
– Vi fortsätter att växa inom våra prioriterade affärsområden. Tillsammans med Göran och övriga medarbetare kommer P-A att bidra till att vi tar ytterligare marknadsandelar, säger Eklund.

Privab bildades år 2000 och består av privata grossister i samverkan. Privab säljer varor till servicehandel och dagligvaruhandel samt utvecklar och äger koncepten Gottmix och MyWay. Privab är en av branschens snabbast växande aktörer med en omsättning på 1,2 miljard SEK.