Priveq investerar i Scanmast AB

Priveq Investment Fund IV (”Priveq Investment”) blir, via ett nybildat holdingbolag, n majoritetsägare i Scanmast AB, en ledande leverantör av master/torn oc installationstjänster för telekom, belysning, kameraövervakning och vindmätning i Sverig och Norge. Bolagets nuvarande ägare och företagsledning förblir betydande aktieägare  bolaget. Ägarförändringen kommer att ge Scanmast ytterligare förutsättningar att fortsätt sin framgångsrika expansion.

Scanmast är ett välskött och lönsamt företag och har uppvisat en stark tillväxt. Bolaget erbjuder ida både produkter i form av master och torn samt installationstjänster. Bolaget genomför hela projekt från design och projektering till byggnation, installation och underhåll. Räkenskapsåret 2012 omsatt Scanmast cirka 184 MSEK med ett rörelseresultat (EBIT) om cirka 21 MSEK.

”Vi har följt Scanmast under de senaste åren och är imponerade av bolagets utveckling. Scanmast starka position på den svenska och norska marknaden skapar en bra plattform för fortsatt expansion Vi ser fram emot att få vara en aktiv partner under den spännande resa bolaget har framför sig” säger Johan Koch, investeringsansvarig på Priveq Advisory AB, rådgivare till Priveq Investment.

Vi är mycket nöjda med att få in Priveq Investment som ny, aktiv delägare i Scanmast. Priveq är med sin breda erfarenhet från över 100 tillväxtbolag och finansiella styrka en perfekt partner för Scanmast Jag är övertygad om att Priveq kommer att kunna bidra till att Scanmast tar nästa steg i si utveckling.” säger Anders Särström, VD för Scanmast.

Johan Koch, Partner och investeringsansvarig, Priveq Advisory AB
Tel. +46-8- 459 67 67
johan.koch@priveq.se

Anders Särström, VD, Scanmast
Tel. +46-250- 292 45
anders.sarstrom@scanmast.se

Om Scanmast

Scanmast är ett privat bolag som startades upp 2009 i samband med en avknoppning från Wibe. Affärsidén är att
erbjuda marknaden ett kvalitativt och flexibelt produkt- och tjänsteutbud inom telekom, belysning och övrig
infrastruktur. Scanmast genomför hela projekt, från design och projektering till byggnation, installation och
underhåll. Sedan starten har Scanmast fördubblat omsättningen och flerårsplanen indikerar en fortsatt stark
volymtillväxt. För ytterligare information, se www.scanmast.se

Priveq Investment, är ett private equity-bolag med ett totalt kapital om ca tre miljarder SEK under förvaltning i två
fonder. Affärsidén är att skapa värde genom långsiktiga investeringar och aktivt ägarskap i onoterade
tillväxtföretag. Investerare i Priveq Investments fonder är bland andra Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, Tredje AP-
fonden, Amundi Private Equity Funds, Grosvenor Capital Management, European Investment Fund (EIF) och KLP.
Sedan starten 1983 har Priveq Investment genomfört 111 investeringar samt tagit 24 bolag till en börsnotering Exempel på nuvarande portföljbolag är Crem International, Duri/Lundbergs, El-Björn, Mediplast, Offic Management och San Sac. Priveq Advisory är rådgivare till Priveqs fonder. För ytterligare information se www.priveq.se.