Rätt istoppad ger hörselproppar ett bra skydd. De ska inte synas om man tittar på dig framifrån.

Hur du stoppar in en hörselpropp

De flesta har nog någon gång använt öronproppar eller hörselproppar som de kallas i jobbsammanhang. Men allt för få vet hur de ska stoppas in i örat. Lär dig hur du gör en gång för alla. Annars skyddar de inte dig!

Se till att alltid rengöra dina händer innan du hanterar hörselpropparna och gör sen så här:

1) Rulla proppen mellan pekfinger och tumme. Gör det med den hand som är på samma sida av det örat du ska stoppa in den i. Rulla hörselproppen till en så smal och skrynkelfri cylinder som möjligt.

2) Sträck motsatt, fria arm över huvudet och ta tag i övre delen av örat. Dra örat uppåt och bakåt. Stoppa in proppen i hörselgången med de fingrar du håller proppen med.

3) Håll kvar ett finger på proppen i ca 30-40 sekunder. Då utvidgar proppen sig på plats och inte utåt igen.

Är hörselproppen rätt istoppad ska den inte synas framifrån.

Rätt istoppad betyder också att hörselproppen ger effekt. Observera dock att det finns skillnad mellan olika typer av hörselskydd. Det skydd just du behöver beror på nivån av buller och decibel.

Kolla därför i en bullertermometer vad som gäller för dig i din miljö och sedan vilka möjligheter som finns: Översikt av hörselskydd