Kan handdesinfektion döda virus?

Kan handdesinfektion döda virus?

I tider av sjukdomstoppar brukar handdesinfektion nämnas. Frågan är dock om handdesinfektion kan döda virus?

För det förstahanddesinfektion är ett komplement för att uppnå god handhygien. Mekanisk rengöring av händerna är a och o. Mekanisk rengöring betyder att du ska gnugga händerna noga med tvål och vatten för att få bort smuts, bakterier och virus.

Efter noggrann handtvätt är det lämpligt att använda handdesinfektion.

För det andra - handdesinfektion är inte effektivt mot smuts där bakterier och virus sätter sig lätt. Därför är handtvätt viktigt.

Med det sagt, gällande handdesinfektioners effekt mot virus så bör handdesinfektionen uppfylla kraven i en europeisk standard kallad EN14476:2015. (Info om produkten uppfyller denna EN-standard finns i handdesinfektionens produktdatablad.)

Trots detta är det alltid viktigt att minimera risken för smitta och smittspridning genom:

- noga handtvätt med tvål och vatten: se filmklipp om hur du tvättar händerna.

- frekvent handtvätt, särskilt före och efter toalettbesök samt innan du äter.

- att du undviker att röra vid ögon, näsa och mun med dina fingrar. Det är särskilt viktigt när du har rört vid ytor som exempelvis handtag och ledstänger.

Taggar

Procurator förser kunder i Norden med kläder, personlig skyddsutrustning, städprodukter, hygienartiklar, förpackningslösningar och restaurangartiklar genom ett brett sortiment av produkter från ledande varumärken. Med kunskap, utbildning och innovativa lösningar förenklar vi vardagen för kunder inom industri, bygg och transport, livsmedel, serviceföretag och offentlig sektor.