Sjung en sång för bättre hälsa!

Blogginlägg   •   Aug 26, 2015 08:45 CEST

Skolorna har börjat. De flesta är tillbaka på jobbet. Vid den här tiden på året då vi alla samlas igen är det läge att sjunga en liten sång.

Även om det är trevligt att träffa alla igen finns det lite smolk i bägaren. Med återträffarna ökar risken för spridning av förkylning, magsjuka och influensa. Via våra händer och ytor sprids bakterier och virus. De kan leva utanför kroppen i upp till några dygn. Därför är god handhygien på jobbet och i skolor nödvändigt för att bekämpa smittorna. Det är där sången kommer in.

Sång och andra tips

Vi har kollat in tips om bra handhygien från Tork där en sång spelar roll:

• Har du hört sången "Blinka lilla stjärna"? Sjung den medan du gnuggar dina händer med tvål och vatten. Den tid det tar att sjunga den är nämligen vad som krävs för rena händer (cirka 20 sekunder).
  • Tvätta hela handen; rengör mellan fingrarna och kom ihåg tummen (många glömmer att tvätta den).
  • Torka händerna torra. Låt dem inte dropptorka - fuktiga händer sprider bakterier.
  • I offentliga toalettutrymmen är pappershanddukar det bästa för att torka händerna. Bakterier sprids lätt med handtorkar och textilhanddukar.

Sprid inte smittan - sprid kunskapen

Det finns en årlig kampanj för att sprida kunskapen om god hygien för bättre hälsa: Hygienveckan. I år infaller den under vecka 38 (men givetvis är god hygien alltid aktuellt). Inför den veckan tycker vi du ska kolla in det här för inspiration:

Visst vill du också medverka till att fler tänker på god hygien! Gör det nu - sprida detta vidare i sociala medier, berätta för kollegor, prata med barnens förskola eller sjung Blinka lilla stjärna så ofta du kan...tills någon undrar varför.

/Tack på förhand och ha hälsan i behåll!

Kommentarer (0)