Mät värmen på huset så sparar du pengar!

Både som privatperson eller företagare ger vi en varm rekomendation att ni ser över ert hus/BRF innan vintern kommer. Du kan exempelvis se om din golvvärme har rätt temperatur och spridning över golvet så att det inte blir överhettat eller ojämnt fördelat.

Det finns oändligt många fel och brister att hitta som är förlustkällor av värme i ert hus. Ett tips är att titta på väggarna, speciellt runt fönster där det kan vara sämre tätat. Här kan värme smita ut speciellt på vintern och med enkla medel kan man spara pengar om man vet vart det läcker ut värme. Väggarna samt hörnen i huset bör även dem kontrolleras då isoleringsmaterialet ändrats under åren. Är det ett äldre hus och ni aldrig besiktat det finns risken att isoleringen ramlat ner eller sjunkit ihop i väggarna och värmen får fritt fram att dra sig ut till kylan.

Bor du i ett nybyggt eller nyrenoverat hus bör du inte nöja dig,utan för din egen och familjens skull bör du dubbelkolla husets eventuella läckage innan ni flyttar in. På en dryga timme är arbetet klart och var då noggranna att se över just isolering i vägg, tak, hörn, elkopplingar är belastade innan ni godkänner jobbet. Upptäcker ni problem efter ett par år får ni stå för kostnaden själv.

Använd en noggrann kamera och mät på elskåp, de bästa är att ha en elektriker med som kan avgöra vart alla proppar går och om det är extra hög belastning på vissa som exempelvis i ett kök med ugn,spis och alla vitvaror.

Rent praktiskt kan bilderna sparas i datorn i ett rapporteringsprogram eller föras över via bluetooth. På så sätt kan ni enkelt titta tillbaka på tidigare år och har bra och tydliga resultat på hur väl omhändertaget huset är vid eventuell försäljning! Det finns oändligt många olika kameror och vi på Proffsmagasinet hyr ut ett par olika modeller. Ring eller besök vår hemsida. Kamerorna går även att köpa och är en väl vald investering för företag inom bygg och renoveringsbranschen. Självklart finns linser, objektiv och mycket mer finns att komplettera till FLIR-kamerorna. Vi har även kurser i olika nivåer där man lär sig tolka kamerans bild samt lär sig mer om hur en bild skall tas på olika material.

Vi har även ÖPPETHUS den 10 november i butiken Vanadisvägen 2, 113 46 STOCKHOLM.
Flir demonstrerar sina kameror i butiken och erbjudanden kommer att finnas. VÄLKOMNA!