BoKlok och JM nöjdast kunder 2018

Bostadsutvecklarna BoKlok och JM har Sveriges nöjdaste kunder 2018 med ett NKI-värde på 76. Detta visar Prognoscentrets branschmätning av nöjdhet bland bostadsutvecklarnas köpare. För första gången delas topplaceringen av två företag. Båda företagen är dock erfarna pristagare. BoKlok fick utmärkelsen även i fjol och har varit på pallen vid ytterligare ett tillfälle och JM prenumererade på förstaplatsen under flera år. Resultatet redovisas på ett seminarium i Stockholm torsdagen 7 februari. Vid seminariet presenteras även det företag som kommer på tredje plats, HSB Projektpartner, med ett NKI-värde på 74.

- Branschen har haft ett utmanande år med avstannande bostadspriser, försämrade lånevillkor och en trög försäljning. Vi ser också att nöjdheten sjunker överlag men många företag lyckas ändå ge sina kunder en bra köpupplevelse, säger Ellinor Lindström, operativ chef på Prognoscentret.

Försämrad kundnöjdhet till följd av lägre prisvärdhet

Branschindex landar 2018 på 70 vilket är ett lägre värde än året innan. Trots nedgången är Sveriges bostadsköpare fortsatt nöjda, men det är intressant att analysera vad som ligger bakom nedgången. Såväl servicen och bostadskvaliteten håller samma höga nivå som tidigare men kunderna upplever en lägre prisvärdhet vilket i stor utsträckning förklarar den försämrade nöjdheten.

- Efter år av prisuppgång finns det en förväntan hos nyproduktionsköparen att bostadens värde ska öka innan inflyttning. Nu sker inte det. Samtidigt försämras mångas boendekalkyler, t.ex. för att man får mindre pengar för den gamla bostaden och kanske måste man även amortera mer. I undersökningen tar sig detta uttryck i att prisvärdheten faller.

Även i garantiundersökningen (som genomförs två år efter inflyttning) sjunker nöjdheten. I detta skede är det dock inte en lägre prisvärdhet som förklarar nedgången utan snarare lägre kvalitet i verksamheten.

Bästa projekt till Skanskas Solterrassen

I år är det Skanska som får utmärkelsen ”bästa projekt” för Solterrassen i Umeå. Projektet har ett NKI-värde på 91 vilket är ett av de högsta värdena som har uppmätts i undersökningen.

Undersökningarna har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på cirka 11 500 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

För ytterligare information kontakta:

Ellinor Lindström, Operativ chef på Prognoscentret, tel. 070-760 37 50

• bostadsutvecklare