JM har årets nöjdaste kunder för andra året i rad

Bostadsutvecklaren JM AB har de nöjdaste bostadsköparna i branschen 2010. Det visar Prognoscentrets KundMonitor – en årlig NKI-undersökning bland bostadsutvecklarnas kunder. Undersökningen har för andra året i rad genomförts i samarbete med flesta ledande aktörerna i branschen. Resultatet redovisades på ett frukostseminarium i Stockholm idag. Branschledaren JM uppvisar ett NKI-värde på 75 vilket kan jämföras med branschindex på 69. Det går inte med säkerhet att säga att branschindex skiljer sig från fjolårets resultat men däremot visar JMs resultat på en positiv utveckling där NKI ökat med tre poäng på ett år. Prognoscentrets KundMonitor följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultatet är därmed jämförbart med t.ex. NKI från Svensk Kvalitetsindex.

Undersökningen omfattar en stor del av branschen, med resultatet från drygt 2600 bostadsköpare. Under 2010 har ytterligare fler aktörer valt att medverka i undersökningen och Prognoscentrets ambition är att ännu fler företag kommer att delta framöver. Företagens bostadskunder får i samband med inflyttningen i den nya bostaden möjlighet att besvara hur nöjd man är med det företag som planerat och byggt bostaden man köpt. Vidare bedömer också kunderna kvaliteten på företagets verksamhet. Undersökningens resultat ska främst ligga till grund för aktörernas kontinuerliga förbättringsarbete i syfte att öka kundnöjdheten. En del företag väljer även att genomföra en motsvarande undersökning när kunden bott två år i bostaden. Resultat från den senare tidpunkten visar att bostadsutvecklarna har en utmaning i att upprätthålla nöjdheten över tid.

-Det är intressant att se hur företagens intresse för kundnöjdhet växer. Sammantaget har hela branschen mycket att vinna på den här utvecklingen. Idag finns stora skillnader i den kvalitet som kunden möter framför allt när det gäller service som är den viktigaste aspekten för nöjdhet både på kort och lång sikt, säger Ellinor Lindström projektledare för Prognoscentrets Kundmonitor.

För ytterligare information kontakta Prognoscentrets projektledare Ellinor Lindström på telefon 08-440 93 65, 070-760 37 50 eller det vinnande företaget JM AB genom Tomas Eriksson pressansvarig på telefon 08-782 86 61

• nöjdaste bostadsköparna
  • branschledaren jm
  • ledande aktörerna