Marknaden för pepparkakshus

December närmar sig och vi kan dystert konstatera att det inte är någon vidare fart på det svenska bostadsbyggandet. Det är dock en del av byggnationen som tidigare inte har inkluderats. Vilket naturligtvis är märkligt, långt in på 2000-talet.

Hur många hus påbörjas? Hur många färdigställs? Vem är entreprenör, hur ser miljötänkandet ut och hur omfattande är användingen av underentreprenörer? Görs det bara hus eller byggs det också andra typer av byggnader som inte registreras? Kyrkor, tomtestugor eller riddarborgar och slott? Frågorna är många, men ingen vet med säkerhet omfattningen av denna väldoftande del av den svenska byggmarknaden.

Prognoscentret har tagit problemställningen på allvar och genomför i dagarna en riksrepresentativ undersökning för att få svar på hur många pepparkakshus som faktiskt byggs och hur marknadsstrukturen ser ut.

Undersökningen kommer att mäta hur många som bygger pepparkakshus i egen regi och hur många som väljer att använda sig av monteringsfärdiga/prefabricerade hus. Undersökningen kommer också att belysa om det också byggs andra konstruktioner i pepparkaksutformning, samt vem som deltar i processen med att designa och uppföra konstruktionen runt om i svenska hem. Resultaten från den här banbrytande analysen kommer att publiceras den 14 december.

Önskas mer information är ni välkommen att kontakta Patric Lindqvist, VD, Prognoscentret AB: 08-440 93 60, Mail: patric.lindqvist@prognoscentret.se

• Undersökningar, rapporter

• bakverk