Tydligare bottenkänning för den Europeiska byggmarknaden

För den europeiska byggbranschen har en vändning till det bättre varit som en flyktig hägring de senaste åren. De prognoser som Euroconstructs medlemmar publicerar två gånger per år har justerats ned i samma takt som den osäkra utvecklingen i Europa försämrat förutsättningarna för byggbranschen att vända den negativa trenden. Den senaste Euroconstructrapporten som publicerades i fredags, (14/6) var inget undantag. En svag konjunktur fortsätter att hämma efterfrågan vilket håller tillbaka investeringar och driver upp arbetslösheten. Vad som med god vilja kan tolkas positivt är att nedjusteringen är relativt blygsam den här gången och att man fortfarande förväntar sig en vändning i byggaktiviteten nästa år.

Enligt fredagens rapport går de totala bygginvesteringarna i Europa ned med 2,8 procent i år för att öka med 0,5 procent 2014. I motsvarande rapport från december 2012 förväntades en nedgång på 1,6 procent i år med en uppgång på 1,0 procent 2014. Utsikterna för 2015 är i den senaste rapporten en uppgång med 1,7 procent, vilket är i linje med förväntningarna i december. Byggbranschen lider fortfarande av neddragen offentlig konsumtion, en på sina håll extremt svag arbetsmarknad och ett lågt kapacitetsutnyttjande i ekonomin. Detta gör det svårt att påbörja kapacitetshöjande investeringar samtidigt som bostadsbyggandet föll i många länder från historiskt höga nivåer i samband med finanskrisen. Förutsättningarna har alltså försämrats en aning det senaste halvåret men osäkerheterna har minskat något vilket kan tolkas som ett första steg mot ljusare tider.

Vändningen nästa år kommer på bred front, även om det är från mycket låga nivåer i Syd/Östeuropa och på Irland. I övriga länder har nedgången varit mindre kännbar då fastighetsägare och den offentliga sektorn haft tillräckligt stark ekonomi för att hålla igång ROT aktiviteten och starta offentliga byggprojekt enligt plan. Det som främst bidrar till den positiva utvecklingen är nya bostäder medan nybyggnationen av industri, kontor, lager och affärsbyggnader behöver en starkare arbetsmarknad för att vända. Utvecklingen i Sverige följer trenden i övriga Europa. De totala bygginvesteringarna går tillbaka svagt i år, (0,8 procent) främst drivet av vikande nyproduktion trots att påbörjade bostäder ökar något. Bygginvesteringarna väntas sedan stiga med 3,5 procent 2014 och 2,1 procent 2015. Det är främst nya lägenheter som bidrar till tillväxten. Många osäkerheter finns dock kvar och den svenska återhämtningen bygger på en ökad internationell efterfrågan vilket öppnar upp för negativa bakslag. På lite sikt kan vi inte heller utesluta ett mer omfattande prisfall på bostäder även om vi inte ser det som sannolikt.

Önskas mer information är ni välkommen att kontakta Bengt Henricson, Marknadsanalytiker, Prognoscentret AB: 08-440 93 66, Mail: bengt.henricson@prognoscentret.se

• europeiska byggmarknaden
  • krisen