Pensionsbolaget Prognosia storsatsar i Sundsvall

Pensionsbolaget Prognosia storsatsar och anställer 30 nya medarbetare i Sundsvall.  Med totalt runt 50 anställda på orten blir Prognosia en av kommunens 30 största arbetsgivare.

I samband med en omorganisation väljer Prognosia att flytta både sin kundservice och administrationsavdelning till Sundsvall. På plats sedan tidigare finns redan en säljavdelning med 22 anställda som idag sitter på Köpmangatan.

-Valet att flytta stora delar av verksamheten till Sundsvall var väldigt enkelt, vi planerar att utöka vårt tjänsteutbud ytterligare och i Sundsvall finns kompetensen vi söker, säger Prognosias VD Micael Wiklander.

Prognosia som arbetar med pensionsförvaltning har expanderat med rekordfart de senaste åren och räknar med en omsättning på 250 miljoner kronor i år. När bolaget nu ska fortsätta satsa framåt behöver de förstärka företaget med försäkringsförmedlare och personal med kunskap från försäkringsbranschen.

-Sundsvall är ju känt för att vara ett av landets största finansiella centrum inom bank, försäkring och pension och här ser vi att det finns goda förutsättningar för Prognosia att fortsätta växa, säger Micael Wiklander.

Prognosia har i dagarna tecknat ett femårigt hyreskontrakt på stora lokaler mitt i centrala Sundsvall och i juni beräknas kontoret vara i full drift.

-Vi har redan börjat leta efter rätt personal och vi tar mer än gärna emot ansökningar, avslutar Micael Wiklander.

• Privatekonomi

• sundsvall
  • pension
  • prognosia

Prognosia är ett pensionsbolag som förvaltar premiepension och avtalspension åt privatpersoner och företaget har idag över 75 000 kunder och ett förvaltat kapital på 8,5 miljarder kronor. Sedan starten 2007 har bolaget vuxit snabbt och har kontor i Borås, Göteborg och Sundsvall med totalt 80 anställda. År 2010 fick Prognosia värdepapperstillstånd och startade diskretionär förvaltning,och står sedan dess under Finansinspektionens tillsyn.

Mer information på www.prognosia.se.

Johan Rutgersson

Presskontakt VD 033-7992400