Prognosia genomför fondbyte i PPM-portföljen Prognosia Global

Pensionsbolaget Prognosia hjälper idag 36 000 svenskar med oberoende rådgivning och förvaltning kring premiepension.

Sedan starten har Prognosia levererat ett mycket starkt resultat till våra kunder. PPM-portföljen Prognosia Global har sedan starten 1 januari 2005 och till 31 november haft en värdeökning på hela 150 %, medan genomsnittet under samma period ökat 11 %. Det innebär att den som vid starten hade 65 000 kr på sitt PPM-konto sett sina pensionspengar öka 90 350 kr. mer än genomsnittsspararen genom att följa Prognosias rådgivning.

Prognosias förmåga att ständigt finna undervärderade marknader och sektorer i kombination med vårt oberoende och vår välbeprövade strategi ligger bakom det starka resultatet för utvecklingen av våra kunders pensionspengar.

I år har portföljen Prognosia Global ökat 6 % fram till 30 november. Idag, 7 december, genomfördes ett fondbyte för portföljen. Bytet genomfördes för att säkra upp värdeökningen och positionera oss optimalt för den kommande perioden. Förändringarna innebär att risknivån i portföljen sjunker till följd av att andelen i räntefonder ökar från 10 till 20 %.

PPM-portföljen fortsätter att ha en tydlig exponering mot de tillväxtmarknader som Prognosias Placeringskommitté betecknar som undervärderade och med hög potential. Av dessa kan nämnas Sydostasien exklusive Kina och Östeuropa.

"Våra rekommendationer kring de sydostasiatiska ekonomierna har visat sig vara en bra strategi för att dra nytta av den kinesiska tillväxtmotorn utan att vara alltför utsatt för de oroligheter med diverse ekonomiska strypningsåtgärder som den kinesiska regeringen företar sig. Vi fortsätter även att rekommendera Östeuropa och Ryssland som är relativt frikopplade från den pågående PIIGS-krisen i Europa samtidigt som bland annat den låga belåningen hos konsumenter och företag är tilltalande i kombination med en inhemsk marknad med stigande potential. Sektorn gynnas även av ett stigande oljepris i enlighet med Prognosias analyser. Vi har en fortsatt tro på den svenska marknaden och våra analyser pekar på fortsatt goda förutsättningar för en stark tillväxt", säger Prognosias makroekonomiska analytiker Peter Johansson i en kommentar,

Med den nya fördelningen står Prognosia Global väl rustad att möta den närmaste tidens marknadsfluktuationer och ge våra kunder en optimal riskjusterad avkastning den närmsta perioden.

För mer information om Prognosia och våra PPM-portföljer, se www.prognosia.se

• ppm
  • premiepension
  • ppm fonder
  • pension
  • tjänstepension

Prognosia är ett oberoende pensionsbolag inriktat på rådgivning och förvaltning kring premiepension. I dagsläget har Prognosia 35 000 kunder och en omsättning på c:a 15 miljoner.  Prognosia är ett helt fristående företag utan kopplingar till banker, fondbolag eller andra finansiella institutioner. Det innebär att vi kan agera totalt oberoende, vilket är en viktig förklaring till att vi sedan start levererat mycket goda resultat till våra kunder.