Prognosia: Optimism blandat med oro för framtidens pensionärer

Optimismen gror hos framtidens pensionärer. Vi lever längre och är friskare och piggare högre upp i åldrarna. En undersökning från Kairos Future visar att hela 82 % i åldern 30-67 år ser fram emot sin ålderdom.

Samtidigt visar undersökningen att många oroar sig för hur den framtida pensionen ska räcka till och mer än hälften av dem som väl gått i pension anser att de inte fått tillräcklig information för att kunna planera för sin pension.

Detta är Prognosias viktigaste utmaning för framtiden. I dag är du som kund i gott sällskap av över 65 000 andra svenskar som insett vikten av att låta oss vara aktiva med din pension för att skapa bra förutsättningar för att få en guldkant på tillvaron när det är dags för pension.

Forskning visar att den gruppen som lyckas bäst med sitt pensionssparande är de som är aktiva och byter fonder för sin premiepension och avtalspension. Detta blir mycket tydligt då man ser på vårt resultat för premiepensionsförvaltningen sedan start 2005 och fram till april 2012 där vi levererat ett resultat på +143 % medan genomsnittet på samma tid ökat med + 6 %. För genomsnittspararen innebär detta att Prognosia givit ett mervärde på över 100 000 kronor under perioden.

Prognosia är ett finansbolag som erbjuder en aktiv pensionsförvaltning för privatpersoner. Bolaget startade 2007, har huvudkontoret i Borås med underkontor i Sundsvall och Göteborg och erbjuder idag förvaltning av både premie- och avtalspension. Vårt fokus är att öka kundernas framtida lön som pensionär. Våra strategier, enkla tjänster och goda placeringsresultat har gjort att omsättningen det senaste året nästan tredubblats till 29 miljoner och bolaget expanderar kraftigt. Idag hjälper Prognosia över 65 000 svenskar med pensionsförvaltning.