Vi behöver arbeta längre för en bra pension - Prognosia ger dig valfrihet

Snart börjar de årliga orange kuverten dimpa ner i våra brevlådor. En nyhet för i år är att vi även får en prognos för hur länge vi behöver arbeta.

Att medellivslängden ökar är givetvis positivt och ett tecken på ett sunt och välmående samhälle. Samtidigt finns det en annan sida av det berömda myntet; en ökad livslängd innebär att vi måste arbeta längre för att nå samma pensionsnivå som tidigare.

Tabellen nedan visar när du kan gå i pension beroende på födelseår (källa: Pensionsmyndigheten):

Födelseår        Förväntad livslängd               Behövlig pensionsålder
1950               85 år och 7 månader             66 år och 4 månader
1960               86 år och 1 månad                67 år och 6 månader
1970               86 år och 9 månader             68 år
1980               87 år och 4 månader             68 år och 5 månader
1990               87 år och 9 månader             68 år och 8 månader

Slutsatsen är att ju längre vi lever, desto senare behöver vi gå i pension för att bibehålla samma levnadsstandard som tidigare.

Sedan Prognosia startade har vi arbetat med ett viktigt mål, som kund hos Prognosia ska du maximera dina förutsättningar till en bra pension. Som individer är vi alla olika, vissa av oss vill gärna njuta av pension så tidigt som möjligt medan andra vill vara verksamma i sitt yrke så länge det är möjligt. Oavsett hur din situation ser ut är det viktiga att du har valfrihet. Vi tycker att det är du själv som ska styra din framtid.

Den naturliga frågan blir hur vi skaffar oss denna valfrihet. Som kund hos Prognosia ger vi dig de bästa verktygen att forma din framtid. För att uppnå valfrihet gäller det att investera ditt pensionskapital optimalt och långsiktigt. Sedan 2005 har vi ökat våra kunders PPM, premiepensionskapital, med över 142 % fram till idag medan genomsnittet ökat dryga 6 % på samma period. Detta är ett verkligt mervärde och ger dig som kund valfrihet i framtiden.

Sedan i fjol förvaltar vi även din avtalspension enligt samma framgångsrika koncept.

Vi fortsätter att arbeta dedikerat för din valfrihet.

Prognosia är ett finansbolag som erbjuder en aktiv pensionsförvaltning för privatpersoner. Bolaget startade 2007, har huvudkontoret i Borås med underkontor i Sundsvall och erbjuder idag förvaltning av både premie- och avtalspension. Vårt fokus är att öka kundernas framtida lön som pensionär. Våra strategier, enkla tjänster och goda placeringsresultat har gjort att omsättningen det senaste året nästan tredubblats till 29 miljoner och bolaget expanderar kraftigt. Idag hjälper Prognosia nästan 50 000 svenskar med pensionsförvaltning.