Nyhet -

Julen som ett projekt - 5 tips om hur du planerar den perfekta julen från experterna inom projektledning

Julen är en tid för harmoni och är utan tvekan den största familjehelgen på hela året. För många familjer kan dock planeringen av den perfekta julen resultera i en hel del stress. Att kombinera arbete och familj med att köpa presenter, förbereda en lyxig middag och att juldekorera huset kan skapa en hel del spänning som kan förstöra harmonin under granen.

Det finns mycket inom världen av professionell projektledning som vi kan lära oss när det kommer till julplanering. Mattias Hällström, projektledningsexpert på svenska Projectplace, förklarar hur några enkla grunder från professionell projektledning kan bidra till att din jul blir just så harmonisk som den borde vara.

1. Planera och koordinera arbetsuppgifter

Samla familjen i förväg för att diskutera allas önskemål, det kan vara allt från mat till dekorationer, och skapa en att-göra-lista. Bryt ner listan i olika kategorier (t.ex. mat), dela upp familjen i arbetsgrupper och tilldela dem uppgifter. Bestäm er för en projektledare i varje grupp som följer upp gruppens framsteg.

2. Involvera, lita på och delegera till barnen

Se till att alla får delta. Även enklare uppgifter för de yngsta i familjen får dem känna sig delaktiga och att uppskatta festligheterna ännu mer. Föräldrar ska inte känna pressen att de måste göra allt själva. Ge barnen en känsla av att du litar på dem med viktiga uppgifter! Genom att helt enkelt hålla reda på varje familjemedlems framsteg kommer det att finnas tid att hoppa in och hjälpa till om det behövs. Det kan göras till exempel genom att para ihop vuxna med barn i arbetsgrupper.

3. Jultid – en tid att utvärdera de gamla rollerna

När vi firar jul har vi en tendens att hålla oss till etablerade traditioner. Mormor är den som ansvarar för mat och pappa brukar reda ut julgransljusen medan barnen tittar på TV. Men ibland är det dags att bli av med några av de gamla rutinerna. Det kan vara spännande att byta uppgifter med varandra och prova något nytt. Fråga vilka julrelaterade uppgifter alla är intresserad av. Vem vet äldsta sonen kanske är intresserad av att vara ansvarig i köket? Och är det fortfarande nödvändigt att morfar införskaffar julgranen på egen hand?

4. Kommunicera mer och dela viktig information med varandra

Boka in upprepade möten där alla rapporterar om sina framsteg. Då hinner alla också flagga för om de behöver hjälp med sin uppgift. Varje projekt kommer att innebära förändringar och man måste kunna ”kasta om” sina planer ibland. Att kommunicera på regelbunden basis hjälper till att justera uppgifter och hitta lösningar på problem som grupp. Sätt också realistiska tidsfrister: När behöver maten köpas in? När ska granen inhandlas? Självklart finns det saker du inte bör informera de yngre familjemedlemmarna om: Det faktum att mannen i den röda julkappan faktiskt är en familjemedlem och inte ”the real deal” från Nordpolen!

5. Underskatta inte vikten av uppskattning – uppmuntran är viktigt!

Uppmuntran är en viktig del för att en projektledare ska kunna hålla sina gruppmedlemmar motiverade. Att lyckas med en uppgift utan att få någon uppskattning kan vara mycket frustrerande.  I familjer är detta ofta fallet när alla tar för givet att mamma ska laga middagen. I dessa dagar är vi snabba att ge uppmuntran genom att klicka på ”Like”-knappen på Facebook, men varför inte visa din uppskattning ansikte mot ansikte? Se till att ge beröm när någon gjort något bra och se till att ge uppmuntran när det behövs. Om din familj känner sig engagerad och motiverad kan du vara säker på att årets jul kommer att bli en stor framgång.

• mattias hällström
  • julen som ett projekt