Svenskar och norrmän håller koll på jobbet även under semestern

I en europeisk undersökning har Projectplace undersökt om den nya tekniken påverkar våra semestervanor.  Smartphones och möjlighet att arbeta utanför kontoret gör att vi är allt mer uppkopplade och kan hålla koll på vad som händer på jobbet även när vi är lediga. Undersökningen visar att svenskar och norrmän ligger i topp när det gäller att kolla jobbrelaterad e-post under semestern. Men det är få som upplever det som stressande. Mer än var tredje respondent upplever att det faktiskt hjälper dem att både koppla av och att få en bra start när de kommer tillbaka till arbetet efter ledigheten.

Projectplace, Europas ledande leverantör av verktyg för projektsamarbete på webben, genomförde nyligen en undersökning för att se hur många som kommer att hålla sig uppdaterade om det som händer på kontoret även under semestern. Totalt besvarade 800 personer i Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Storbritannien och Frankrike enkäten.

Även om semestern ska vara en tid för vila och avkoppling är det många som håller sig uppdaterade om arbetet via e-post.  Undersökningen visar att i Norge och Sverige brukar en majoritet av respondenterna kontrollera sin jobbrelaterade e-post på semestern, 59 procent i Norge och 51 procent i Sverige. Vi är också de länder som har längst semester. Sverige och Norge är de enda länderna där en majoritet svarar att de kommer vara lediga tre veckor eller mer i sommar. 37 procent av svenskarna planerar att ha mer än fyra veckors semester, jämfört med danskarna där bara 2,5 procent har längre semester än 4 veckor.

Arbetskulturen skiljer sig mellan de europeiska länderna, var tredje nederländsk respondent uppger att deras företag inte uppmuntrar eller tillåter arbete från andra platser än på kontoret, vilket är en dubbelt så stor andel jämfört med Sverige.  Nederländerna sticker också ut från mängden genom att 65 procent uppger att de inte kommer att läsa sin e-post på semestern.

De flesta av de svenska undersökningsdeltagarna, 85 procent, arbetar på företag där de tillåts eller uppmuntras att arbeta från andra ställen än på kontoret så det är inte konstigt att man tar med sig det beteendet även på semestern. Dessutom känner en tredjedel av de svenska respondenterna att de har lättare att slappna av och att jobbstressen minskar om de har insyn i det som händer på kontoret under ledigheten. En person berättar: ”Jag upplever att de 5-10 minuterna per dag under semestern som jag lägger på att kolla min e-post hjälper mig att planera vad jag behöver göra när jag kommer tillbaka till kontoret. Den där måndagskänslan när man måste tråla igenom en överfull inbox finns inte med på min lista över favorituppgifter.”

Se hela den svenska undersökningen bifogad. Kontakta gärna oss för mer information.

Mediekontakt:
Emma Hansson, Marketing Manager
Telefon: 08–410 603 16 Email: emma.hansson@projectplace.com

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/projectplace_international

• jobba på semestern
  • undersökning svenskar
  • norrmän och svenskar
  • distansarbete
  • projektverktyg online

Projectplace International, tidigare känt som Projektplatsen, är marknadsledande i Europa inom projektsamarbete på webben. Sedan 1998 har Projectplace varit pionjär inom utvecklingen av projektverktyg online, inspirerat av Social Project Management.Tjänsten är tillgänglig på sju språk och hittills har över 660 000 använt verktyget till att förbättra kommunikation och samarbete i sina projekt. Företaget har drygt 120 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo och Köpenhamn. Besök oss på www.projectplace.se/