Projectplace lanserar Agile Gantt – förenar team, projektledare och ledning

Projectplace introducerar Agile Gantt, världens första verktyg som kombinerar funktionerna i Gantt-schemat med Kanban-tavlan, och överbryggar därmed klyftan mellan projektledare, gruppmedlemmar och ledande befattningshavare. För första gången kan dessa förenas på en samarbetsplattform med en unik lösning som kombinerar kraftfull projektstyrning och agil självorganisation.

Agile Gantt introduceras som en funktion i Projectplaces samarbetsplattform och är det första verktyget som integrerar det välkända Gantt-schemat, med sina beskrivande tidslinjer och projektsteg, med Kanban-tavlan, som är ett populärt aktivitetsorienterat verktyg bland agila team. Med Agile Gantt kan projektgrupper organisera och prioritera sina arbetsuppgifter själva, arbeta mot gemensamma mål samt planera framåt tillsammans med projektledaren. Resultatet blir att projektledaren kan fokusera mer på strategi- och måluppfyllelse samt lägga mindre tid på administration. Detta nya arbetssätt, där man kombinerar funktionerna i Gantt-schemat och Kanban-tavlan, innebär att projektledare och företagsledning på ett enkelt sätt får ökad insyn i projekten utan att det skapar merarbete för arbetsteamet.

- Äntligen blir Gantt-schemat agilt. Agile Gantt möjliggör sömlöst samarbete för alla i organisationen, i ett och samma verktyg. Som projektledare vill du ge dina team möjligheten att själva organisera sig, men samtidigt behöver du dels upprätthålla en viss kontroll över projektet och dels säkerställa att de gemensamma målen är synliga för alla. Det låter kanske enkelt, men det har faktiskt inte varit möjligt med de befintliga verktygen på marknaden. Därför är det med stolthet som vi lanserar Agile Gantt, en lösning som bryter ny mark och där projektledare och team aldrig har varit tajtare, säger Johan Zetterström, vd för Projectplace.

Trots Gantt-schemats popularitet tvingas många projektledare att spendera mycket tid på att detaljstyra och administrera projekt. Agile Gantt moderniserar och förbättrar projektarbetet då den bygger vidare på styrkorna från det ursprungliga Gantt-schemat samtidigt som det görs mer användarbart genom att involvera alla aktörer i processen. Med Agile Gantt kan projektmål och resultat ordnas hierarkiskt och samtidigt kopplas till Kanban-tavlor. Allteftersom gruppmedlemmarna utför sina arbetsuppgifter som finns på Kanban-tavlorna, som är kopplade till Agile Gantt-schemat, redovisas detta automatiskt och i realtid, vilket ger en mycket lättillgänglig visualisering av hur projektet framskrider.

- Tekniken ska stödja samarbete och förenkla integrationen av grupper och gruppmedlemmarnas olika kompetenser, så att resurserna kan användas på ett så effektivt sätt som möjligt. Det är verkligen dags för en vidareutveckling av Gantt-schemat. I Agile Gantt har vi använt vår kunskap och erfarenhet inom utveckling av molnbaserade samarbetsverktyg, som vi har byggt upp under de senaste 16 åren, för att identifiera och åtgärda den felande länken som gör det möjligt för alla, att göra det bästa av Gantt-schemat i molnet, fortsätter Johan Zetterström.

Agile management är hjärtat i Agile Gantt och Projectplaceplattformen. Det är en uppsättning tekniker som innebär att arbete ska utföras av självorganiserande team på ett samverkande sätt med kontinuerlig planering under projektets gång i stället för att detaljplanera i förväg.

For more information:
Per Holmlund, PR manager, Projectplace