Projectplace stödjer miljökampanjen Race for the Baltic och hjälper till att rädda Östersjön

Race for the Baltic samlar mer än 70 frivilligorganisationer i hela Östersjöregionen för att öka medvetenheten om Östersjöns miljöproblem. Målet är att samla in underskrifter för att få igång arbetet med att återställa havets naturliga miljö. Cyklisterna kommer trampa 3500 kilometer för att rädda Östersjön. Projectplace har fungerat som en mötes- och kommunikationsplattform för deltagarna från de nio länderna, Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Danmark. Den långa cykelturen går av stapeln den 8 juni i Malmö – på World Ocean Day – och målgång sker i Köpenhamn i augusti.

Under Race for the Baltic kommer inbjudna företagsledare samlas kring rundabordssamtal, som hålls i hela regionen under kampanjen. Längs vägen kommer man att på olika sätt skapa uppmärksamhet kring allmänhetens och näringslivets engagemang för att rädda Östersjön och vad man själv kan göra för att hjälpa till.

Projectplace stöttar detta viktiga miljöarbete för att rädda Östersjön och har bidragit med sitt molnbaserade projektverktyg så att Race for the Baltic kan samarbeta, hantera möten, kommunicera, hålla webbkonferenser, följa konversationer och aktivitetsflöden i realtid. Deltagarna uppdateras med automatiska meddelanden och statusuppdateringar.

”Projectplace har möjliggjort att jag, som projektledare för ett kampanjsamarbete mellan 70 partners och nio länder, kan vara ständigt uppdaterad, organiserad och informerad om vad som händer. Men viktigast av allt är att Projectplace har gjort så att vi kunnat spara tid och motverka onödig frustration. Email tillhör dåtiden när det kommer till projektledning – viktig information försvinner och risken att man missar viktiga möjligheter är höga. Projectplace har blivit min molnhjärna”, säger Barbara Jackson, projektledare för Race for the Baltic.

”Projectplaces sociala samarbetsverktyg för människor närmare varandra. Vi är stolta över att ha blivit tillfrågade att medverka i en av näringslivets viktigaste kampanjer för Östersjöns överlevnad”, säger Johan Zetterström, vd på Projectplace.

Kampanjen har bland annat initierats av Skype-grundaren Niklas Zennströms stiftelse Zennström Philanthropies. Stiftelsens uppdrag är att stödja och samarbeta med icke-statliga organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter, klimat- och miljöfrågor. Miljöarbete omfattar tre områden: klimatförändringar, socialt och grönt företagande samt Östersjön.

• johan zetterström
  • niklas zennström
  • race for the baltic
  • östersjön