Sunet kopplar upp Sveriges lärosäten i molnbaserat samarbete

Sunet erbjuder projektverktyget Projectplace till anslutna lärosäten och organisationer. Projectplace kompletterar Sunets tjänsteutbud genom att ge anslutna möjlighet att planera, samarbeta och kommunicera i molnet.

Över 600 000 studenter, forskare och tjänstemän är på något sätt kopplade till Sunets nät. Sunet tillhandahåller IT-infrastruktur och tjänster för en lång rad svenska utbildningsinstitutioner och myndigheter.

– I världen av forskning och utbildning blir digitala samarbetsverktyg allt viktigare. Organisationer blir mer och mer distribuerade, driver globala samarbeten och stora krav ställs på effektivitet och hållbarhet. Samarbeten sker alltmer online. Nu kompletterar vi Sunets tjänsteutbud med Projectplace – en efterlängtad tjänst som vi är glada att kunna erbjuda enkelt och fördelaktigt för Sunetanslutna organisationer, säger Maria Häll, föreståndare på Sunet.

Projectplace valdes då användarna ges en komplett samarbetsplattform. Man kan arbeta i alla steg, från planering till utförande, oavsett om projekten är små eller stora, med interna eller externa deltagare. Dessutom var det enkelt att integrera Projectplace med Sunets övriga tjänster, såsom identitetsfederationen SWAMID. Avtalet omfattar i första fasen 1 000 användare.

– Vi är mycket stolta över att Sunet väljer vår lösning så att vi får möjlighet att göra det enklare för svenska universitet, högskolor och myndigheter att samarbeta i molnet. Projectplace är en nätpionjär och har arbetat sedan 16 år med att sammanföra människor för att skapa bättre samarbeten och nå sina mål, säger Johan Zetterström, vd på Projectplace.

Chalmers tekniska högskola är en av de utbildningsinstitutioner som redan använder Projectplace. För Christophe Demazière, professor på institutionen för Teknisk Fysik, är Projectplace ett viktigt verktyg.

– Samarbetsprocesserna blir transparenta när alla medlemmar i en projektgrupp alltid får tillgång till relevant information. Jag har använt Projectplace i flera år som ett effektivt sätt att dela och uppdatera information. Via verktyget är alla dokument tillgängliga 24 timmar om dygnet och med hjälp av versionshanteringssystemet finns det inget behov av att spara lokala kopior, säger Christophe Demazière.

För mer information:
Emma Almroth, kommunikatör, Sunet
emma@sunet.se, +46 73-355 64 98

Per Holmlund, PR Manager, Projectplace
per.holmlund@projectplace.com, +46 73-156 03 12

Om Sunet
Sedan 1980-talet förser Sunet universitet, högskolor och många andra organisationer och myndigheter med infrastruktur för datakommunikation. Sunets nät är lika snabbt, stabilt och säkert över hela Sverige. Utöver nätet erbjuder Sunet olika tjänster som underlättar de anslutnas verksamhet som eduroam, tjänster för e-möten, projektverktyg och mailfilter till exempel. Och så driver Sunet viktiga frågor framåt, läs gärna mer på sunet.se